نفت / شناسه خبر: 84452 / تاریخ انتشار : 1398/3/28 10:15
|

دو راهی سخت عراقی‌ها به کجا ختم می‌شود؟

باشروع تحریم‎های آمریکا علیه ایران بسیاری از کشورهای وارد کننده انرژی علل‌الخصوص نفت ایران با مشکلات عدیده ای مواجه شدند، در این میان برخی از همین خریدارن با معافیتهای ترامپ کم و بیش باز ...

نفت امروز /باشروع تحریم‎های آمریکا علیه ایران بسیاری از کشورهای وارد کننده انرژی علل‌الخصوص نفت ایران با مشکلات عدیده ای مواجه شدند، در این میان برخی از همین خریدارن با معافیتهای ترامپ کم و بیش باز هم به واردات نفت ایرانی ادامه دادند اما همچنان در نگرانی ناشی از نرسیدن نفت ایرانی به پالایشگاه های خود هستند .
در این میان عراق نیز  با اندکی تبعیض با معافیتهای طولانی تری به واردات انرژی از ایران می‌پردازد؛معافیت‌های انرژی عراق از جانب آمریکا،با یک معافیت ۴۵ روزه در نوامبر و همزمان با آغاز تحریم‌های انرژی علیه ایران صادر کرده بود  آغاز  شد عراق پس از معافیت ۴۵ روزه، دو معافیت متوالی ۹۰ روزه دیگر دریافت کرده بود که مدت آخرین معافیت چند روز قبل به پایان رسید.
با پایان این معافیت وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد انتظار دارد عراق به تلاش برای کاهش وابستگی به تأمین برق از ایران ادامه دهد اما از سویی دیگر عراق برای تأمین خوراک شبکه برق خود به واردات گاز ایران به شدت وابسته است.
اما آمریکایی ها به دنبال این هستند که بتوانند طرف قرارداد شرکت‌های  عراقی باشند و آنها از این وابستگی سود ببرندو از سویی دیگر نیز می‌خواهند نفوذ ایران را در خاورمیانه به‌ویژه در عراق کاهش دهند اما این درحالی که ایران از مسیر تجارت و سیاست نفوذ گسترده‌ای بر عراق دارد.
این دز حالی است که مقامات عراقی علاوه بر این که باید ملاحضه منافع روابط خود با آمریکایی ها  را بکنند، باید به فکر روابط حسنه با ایران نیز باشند زیرا عراق هیچ جایگزینی  برای صادرات نفت خود  از طریق خلیج فارس ندارند. وجود ندارد.
در همین راستا، و در ادامه انتشار پیش نویس یک طرح احتمالی در صورت بالا گرفتن درگیری در خاورمیانه و توقف صادرات نفت این کشور از خلیج فارس است. عاصم جهاد، سخنگوی وزیر نفت عراق گفت: «هیچ جایگزینی برای بنادر جنوبی وجود ندارد و سایر گزینه‌های ما محدود هستند. این یک منبع استرس برای بازار جهانی نفت است».
تنش‌ها در خلیج فارس و خاورمیانه از روز پنج‌شنبه و حمله به دو نفتکش در دریای عمان، درست خارج از تنگه هرمز بالا گرفته است. تنگه هرمز خلیج فارس را به دریای عمان و آبهای آزاد متصل می‌کند. جریان روزانه نفت از طریق تنگه هرمز حدود ۳۰درصد تمام تجارت دریایی نفت خام و سایر مایعات را تشکیل می‌دهد.
خلیج فارس و تنگه هرمز که ایران بارها تهدید به بستن آن کرده، مسیرهای کلیدی صادرات بیش از ۳میلیون بشکه نفت خام عراق از بنادر جنوبی این کشور در خلیج فارس هستند. طبق گفته مقامات عراق، میانگین صادرات عراق از بنادر این کشور در خلیج فارس ۳.۴۵۴میلیون بشکه در روز در ماه می بود».
 قطع صادرات نفت خام عراق برای این کشور فاجعه‌بار است. عراق به‌شدت به درآمدهای نفتی برای بودجه خود نیاز دارد؛ بنابراین خلیج فارس و تنگه هرمز شاهراه درآمد دولت عراق هستند.

OilPrice

کلیدواژه

صادرات نفت به عراق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها