نفت / شناسه خبر: 84441 / تاریخ انتشار : 1398/3/26 11:49
|

چرا عربستان دنبال کاهش تولید نفت است؟

وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان ابراز امیدواری کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آغاز ماه ژوئیه امسال برای تمدید توافق جهانی کاهش تولید به توافق دست یابد، اما با توجه به مسائلی ...

نفت امروز /وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان ابراز امیدواری کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در آغاز ماه ژوئیه امسال برای تمدید توافق جهانی کاهش تولید به توافق دست یابد، اما سوال اینجاست که با توجه به مسائلی که کاهش تولید نفت دارد، چرا خالد الفالح به دنبال این کاهش تولید نفت است؟
چند روز پیش بود که خالد الفالح  اعلام کرد که احتمال می‌رود اوپک در هفته نخست ماه ژوئیه امسال در وین نشست داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که این سازمان برای تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت به توافق دست یابد.

کارشناسان اما علت این تمایل عرب ها به پایین ماندن تولید نفت را، ناشی از  عدم توانایی عربستان در افزایش تولدی نفت می‌دانند.

افرون بر این چند روز  قبل نیز اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید روزانه این سازمان در ماه می، با افت ۲۳۶ هزار بشکه‌ای به کمتر از ۳۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش ایران، در ماه می، تولید نفت خود را هشت درصد کاهش داده و به ۲/۳۷ میلیون بشکه در روز رسانده بود.

اما نکته مهم اینجاست که گزارش اوپک، از ناتوانی عربستان و امارات در پرکردن جای خالی نفت ایران حکایت دارد و تولید نفت عربستان در ماه می ۷۶ هزار بشکه در روز کاهش یافته و امارات نیز فقط توانسته ۳ هزار بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش دهد.

همچنین بسیاری معتقدند، اگر  اوپک و متحدانش توافق جهانی کاهش تولید نفت را تمدید نکنند، ذخیره‌سازی نفت در سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت.

بروز نشانه‌هایی از اینکه رشد تقاضا بسیار ضعیف‌تر از انتظارها خواهد بود نیز ممکن است تولیدکنندگان نفت را وادار کند کاهش تولید شدیدتری را اعمال کنند؛ این مسئله ممکن است به معنای پایان مشارکت اوپک و روسیه در تعیین سیاست‌های نفتی باشد.

زیرا هدف از توافق جهانی کاهش تولید نفت که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی منعقد شد، از میان بردن ذخیره‌سازی مازاد نفت و بازگرداندن توازن به عرضه و تقاضای نفت در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی بود، اما در میانه سال ۲۰۱۹ میلادی و با وجود رشد چشمگیر تقاضای جهانی نفت، این هدف هنوز محقق نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی، تخمین خود را از رشد تقاضای نفت در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش داده و ممکن است با دستیابی به داده‌های بیشتر، بازنگری‌های بیشتری نیز در راه باشند. اگرچه این کاهش چندان شدید نیست، اقدام آژانس نگران‌کننده است؛ زیرا تنها آمار واقعی درباره مصرف به شمار می‌آید.

 نشست آینده اوپک به احتمال زیاد در هفته نخست ماه ژوئیه امسال برگزار می‌شود.

Reuters

 

 

کلیدواژه

کاهش تولید نفت

وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان

خالد الفالح

کشورهای صادرکننده نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها