نفت / شناسه خبر: 84416 / تاریخ انتشار : 1398/3/25 10:14
|

از حواشی حمله به نفتکش‌ها تا اتهام‌زنی آمریکایی‌ها به ایران/ نمایشی که دوباره تکرار شد

روز پنجشنبه دو نفت‌کش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بوده‌اند به دلایل نامعلومی هدف قرارگرفته شدند و آتش گرفتند...

نفت امروز /روز پنجشنبه دو نفت‌کش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بوده‌اند به دلایل نامعلومی هدف قرارگرفته شدند و آتش گرفتند یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌و از سویی همزمانی این حادثه با سفر «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران ابهامات زیادی را در برداشت.

داستان تکراری حمله به نفتکش‌ها که به صورت غیرطبیعی و مبهمی تکرار می‌شود این روزها به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است.
این بار داستان از  با انفجار دو نفتکش در دریای عمان آغاز شد، با اینکه به خدمه دو نفتکش آسیب جدی نرسید و آتش مهار شد، اما پیامدهای سیاسی این رویداد آتش تنش میان آمریکا و ایران را تیزتر از روزهای  قبل  کرد.
نکته عجیب ماجرا اینجاست که درست یک ماه پس از آن که سه فروند کشتی نفتکش و یک فروند کشتی تجاری دیگر در ساحل فجیره امارات هدف «حمله خرابکارانه» قرار گرفته و دچار حرق شدند، به دو فروند نفتکش دیگر در دریای عمان حمله شد.
اما توالی این حوادث  شاید پیامد دیگری نیز داشته باشد؛ برخی همزمانی حمله به نفتکش‌های حاضر در دریای عمان  را با سفر شینزو آبه به ایران مرتبط می‌دانند  و می‌گویند چون ابه برای میانجیگری بین ایران و آمریکا در بحبوحه تنش فزاینده میان دو کشور به ایران سفر کرده بود، شاید این انفجار توسط گروهی رخ داده که از  این صلح نفع نمی‌برند و در این میان نام عربستان در میان تحلیل‌های این گروه به چشم می‌خورد.
نکته مبهم بعدی در رابطه با این انفجار در مورد منشأ و نوع جنگ‌افزار مورد استفاده برای حمله  بوده که تاکنون نظر قطعی و مورد تأییدی اعلام نشده، اما گفته می‌شود کشتی‌ها احتمالا با اژدر مورد اصابت قرار گرفته‌اند.
برخی رسانه‌ها از قول خدمه ژاپنی نوشتند که آنها لحظاتی قبل از انفجار دو شئ پرنده را مشاهده کرده‌اند. گزارش‌های دیگری نیز بیان‌گر ضربه به نفتکش‌ها با مین ناوچسب است.
افزون بر این از همان نخستین لحظات حمله، گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد سرنوشت کارکنان دو کشتی آسیب دیده منتشر شد. اما رسانه‌ها و مقام‌های دولتی تاکید می‌کردند که هر ۴۴ خدمه دو کشتی سالم هستند.
ایران گزارش داد که تمام ۴۴ خدمهٔ دو کشتی را نجات داده است. مراد عفیفی‌‌پور، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تأیید این خبر گفت که تمام ۲۳ نفر خدمه یکی از کشتی‌ها به بندر جاسک منتقل شده‌اند. صدا و سیمای ایران روز جمعه ۲۴ خرداد ویدئویی از از این افراد را در حال تماشای تلویزیون در اتاقی در بندر جاسک پخش کرد.
نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا نیز در همان روز گزارش داد که بعضی اعضای خدمه را نجات داده ‌است. مقامات وزارت دفاع آمریکا ادعا کردند که ناو یواس‌اس برینبریج از دریافت پیام کمک از یکی از نفتکش‌ها به کمک آنها شتافته و هر ۲۱ نفر آنها را با قایق نجات داده است.
وخبرگزاری رویترز روز جمعه سه تصویر از مأموران ناو آمریکایی در حال ارائه کمک‌های اولیه به خدمه نفتکش آسیب‌دیده منتشر کرد.
اما نکته مبهم این حادثه جایی برای همگان روشن می‌شود که  پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه و بلافاصله بعد از  وقوع این حادثه در اتهام زنی تکراری‌ای ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.
دولت آمریکا که سابقه دیرینه‌ای در سناریوسازی از حملات هماهنگ شده در مناطق مختلف جهان دارد، همانطور که انتظار می‌رفت، واکنش متفاوتی نسبت به این دو حمله نشان داد.

ابتدا «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور بلافاصله با اتهام‌زنی عاملان این حملات به ایران، تلاش کرد راهبرد تکراری کاخ سفید علیه تهران را از این طریق به پیش ببرد.
با توجه به اینکه پیش از این حملات، چهار نفتکش در بندر الفجیره امارات متحده عربی نیز دچار آسیب شده بودند و تحقیقات درباره آنها هنوز ادامه دارد، وی به همراه ابوظبی و ریاض تلاش دارند، ایران را به دخالت در این حادثه‌ها متهم کنند که راه به جایی نبرده‌اند.
اقدام دیگر واشنگتن، درخواست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد برای برگزاری نشست اضطراری و غیرعلنی شورای امنیت درباره حادثه دو نفتکش در دریای عمان بود.
با وجود برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره این حوادث و حملات اما نتیجه مورد نظر کاخ سفید را به همراه نداشت.
به گفته منصور العتیبی نماینده کویت در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، در پایان نشست عصر پنجشنبه به وقت آمریکا، بدون اشاره به نام کشوری، فقط اطلاعات اولیه این حادثه بیان شد و هیچ سند و شواهدی درباره آنها ارائه نشده و بر ضرورت ادامه تحقیقات تاکید شد.
ناراحتی کاخ سفید از بی سرانجامی این نمایش در شورای امنیت سبب شد تا جاناتان کوهن سفیر آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعای مایک پمپئو وزیر امورخارجه این کشور، بدون ارائه هرگونه شواهدی ایران را در این ماجرا متهم کند.
ارتش آمریکا بعد از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، صحنه‌پردازی از عاملان حملات را با انتشار یک فیلم ادعایی به پیش برد و نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرد.
اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شرکت ژاپنی مالک نفتکش آسیب دیده ضمن رد دخالت مین و اژدر، احتمال پرتاب گلوله به سوی این شناور را مطرح کرد.

اختصاصی

 

کلیدواژه

نفت کش

دلیل حمله به نفتکش‌های سعودی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها