نفت / شناسه خبر: 84345 / تاریخ انتشار : 1398/3/18 10:53
|

آخرین تلاش‌های بی ثمر آمریکا در تحریم ایران /این بار نوبت صنعت پتروشیمی

آمریکا روز جمعه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران را به بهانه حمایت از سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار داد و اعلام کرد؛ این اقدام را به منظور خشکاندن درآمدهای بخش نظامی ایران انجام می‌دهد، اما تحلیلگران...

نفت امروز /آمریکا روز جمعه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران را به بهانه حمایت از سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار داد و اعلام کرد؛ این اقدام را به منظور خشکاندن درآمدهای بخش نظامی ایران انجام می‌دهد، اما تحلیلگران این اقدام را تا حد زیادی نمادین می‌دانند.

دیروز آمریکا دربیانیه‌ای تحریم جدیدی علیه ایران اعلام کرد، این بار اما نوبت یکی دیگر از صنعت های پر بازده و موفق ایرانی بود، صنعت پتروشیمی کشور.

طبق این بیانیه‌ای، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین 39 شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحریم شده‌اند.

مطابق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا هلدینگ خلیج فارس ۴۰ درصد ظرفیت تولید و ۵۰ درصد ارزش صادرات صنعت پتروشیمی ایران را در اختیار دارد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته خورشیدی بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده که معادل ۳۲ درصد صادرات غیرنفتی این کشور است.

گفته می‌شود یکی از  دلایلی که توجه ترامپ را معطوف به خود کرده همین سودده بودن و موفق بودن این صنعت بود که باعث شد تا ترامپ در برهه حساس کنونی که از سوی دولتمردان کشورش نیز کارت زرد گرفته،  باز هم بیانیه صادر کند و تحریم‌های ایرانی را افزایش دهد.

این تحریم جدید در حالی اعلام شده که، از سویی  بازار نفت جهانی  به علت تحریم‌های یک جانبه و بدون فکر ترامپ وضعیت متلاطمی را می‌گذراند.

از سویی دیگر نیز پالایشگاه‌های آمریکایی نیز  به ترامپ هشدار دادند که تعرفه‌های بالاتر روی واردات از مکزیک، قیمت بنزین را درست زمانی که فصل رانندگی تابستانی در آمریکا شروع می‌شود افزایش خواهد داد و این امر موجب بحران خواهد شد .

حال در این شرایط  ترامپ به جای چاره‌اندیشی اما این بار بازار پتروشیمی ایران را نشانه می‌یرد تا شاید بتواند جلوی رسوایی ادعای خود در زمینه به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را جبران کند .

اما رسانه های  خارجی  از  جمله رویترز  بلافاصله بعد از  انتشار این بیانیه مینویسند که ترامپ این بار هم موفق نخواهد بود.

در واقع  هم‌زمان با اعمال تحریم‌های آمریکا بر صنعت پتروشیمی ایران، رویترز به نقل از تحلیلگران نوشت: این تحریم‌ها تأثیر چشمگیری ندارند و بیشتر نمادین هستند.

هشتم ماه می سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند و علی رغم ناموفق بودن برنامه های  تنظیم شده ترامپ به نظر میرسد این رئیس جمهور یکدنده آمریکایی هنوز  دست از  افکار رویایی خود برنداشته است و باید دید تا کجا پیش خواهد رفت .

اختصاصی

کلیدواژه

تحریم جدید ایران

صنعت پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها