نفت / شناسه خبر: 84336 / تاریخ انتشار : 1398/3/12 10:37
|

ترکیه از ایران نفت می‌خرد؟

فعالان بازار جهانی نفت پیشتر اعلام کرده بودند که ترکیه نفت روسیه، عراق و قزاقستان را جایگزین نفت ایران کرده و از آغاز ماه مه بارگیری نفت ایران به مقصد ترکیه متوقف شده است اما...

نفت امروز /فعالان بازار جهانی نفت پیشتر اعلام کرده بودند که ترکیه نفت روسیه، عراق و قزاقستان را جایگزین نفت ایران کرده و از آغاز ماه مه بارگیری نفت ایران به مقصد ترکیه متوقف شده است اما به تازگی رسانه‌ها از  تغییر روبه سیاست سیاستمدارن ترکیه میگویند.

گفته می‌شود ترکیه قصد دارد مکانیسم‌های جایگزینی برای ادامه تجارت با ایران بسازد و قول داده تجارت دو جانبه با ایران را نسبت به حد فعلی سالانه ۱۰ میلیارد دلار، ۳ برابر کند.

کارشناسان می‌گویند علت عقب‌نشینی اولیه ترکیه از  خرید نفت ایرانی، زمانبندی نامناسب آغاز  تحریم های نفتی ایران نبود.

آنها می‌گویند زمانی که تحریم‌ها آغاز شد با این که ترکیه به شدت وابسته به واردات نفت از ایران بود اما مشکلات متعدد سیاسی و تجاری با آمریکا داشت.  

حال آنکارا مجبور است  بین تغییر منبع واردات نفت از ایران  و مواجهه با قیمت های بالاتر و ادامه خرید نفت از ایران و مواجهه با تحریم‌های آمریکا یکی را انتخاب کند. البته انتخاب دوم پرهزینه تر و پیچیده تر است.زیرا تحریم‌های آمریکا تلاش‌های آنکارا برای دستیابی به اصلاحات اقتصادی را به خطر می اندازد.

در همین راستا  نخست وزیر ترکیه گفت: اعلام  لغو معافیت‌ها توسط آمریکا بر ثبات منطقه تاثیر می گذارد و اظهارداشت ترکیه با اقدامات خارجی که برای  ارتباط با همسایگانش شرایط می‌گذارند مقابله می‌کند.

 گفته می‌شود ترکیه قصد دارد مکانیسم‌های جایگزینی برای ادامه تجارت با ایران بسازد و قول داده تجارت دو جانبه با ایران را نسبت به حد فعلی سالانه ۱۰ میلیارد دلار، ۳ برابر کند.

از سویی دیگر، با توجه به عدم موفقیت سیستم اینستکس اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا، مشخص نیست شانس ترکیه در این زمینه چگونه باشد و افزون بر این بانک های مرکزی ایران و ترکیه به قراردادی برای تجارت با ارزهای داخلی در اکتبر ۲۰۱۷ رسیدند ولی با بی ثباتی لیر ترکیه و ریال ایران، موفقیت چندانی نداشتند.

 حال باید دید سرانجام ترکیه بین سرمایه‌گذاری سنگین برای توسعه تجارت با ایران و منافعش در ارتباط با آمریکا کدام را انتخاب خواهد کرد.

Bloomberg

کلیدواژه

خرید نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها