نفت / شناسه خبر: 74343 / تاریخ انتشار : 1398/3/8 10:37
|

گاز پروم به ایران می‌آید؟

خبرها حاکی از این است که شرکت گازپروم در حال ارزیابی برای مشارکت احتمالی در پروژه‌های گاز ی ایران است.

نفت امروز /با آغاز دور دوم تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، شرکت لوک‌اویل روسیه که دومین شرکت بزرگ حوزه انرژی این کشور محسوب می‌شود نیز همراه با سایر شرکتهای بزرگ نفتی  و گازی  که با ایران تعامل داشتند  اعلام کرد ایران را ترک خواهد کرد.

در همین راستا یک مقام مسئول شرکت لوک‌اویل روسیه گفت: به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعلا روی پروژه‌های نفتی ایران کار نمی‌کنیم و قرار نیست پروژه‌های جدیدی هم بگیریم. به گزارش رویترز، این مقام رسمی شرکت اویل، در کنفرانسی درباره عملکرد سه‌ماهه نخست این شرکت اعلام کرد: با توجه به آخرین توسعه‌ها و پیشرفت‌ها من فکر می‌کنم بسیار زود است که بگویم نقشه ما چیست و چه خواهد بود اما درحال‌حاضر اساسا ما اقدامی نمی‌کنیم.

اما به گفته کارشناسان، بعد از  این اتفاق شرکت‌های روسی دچار مشکلات بسیار زیادی شدند؛ به گونه ای  که  گازپروم که ایران به آن امید زیادی بست بود بعد از  این ماجرا  با سود منفی کار می‌کند.

حال  ویتالی مارکلوف معاون مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز روسیه گفت: با اینکه گاز پروم علاقه‌ای به شرکت در ساخت خط‌ لوله گاز ایران به عمان نشان نداده است،اما در حال  ارزیابی مشارکت احتمالی این شرکت در پروژه‌های دیگر ایران، همچنان در حال انجام است.

او گفت: کار ما برای ورود به پروژه‌های ایران هنوز تکمیل نشده است و به همین علت هنوز برای این‌که بگوییم گاز ایران از کجا تولید خواهد شد، خیلی زود است. مارکلوف اضافه کرد: یک کمیته مشترک با طرف ایرانی، در حال در نظر گرفتن تمام این مسائل است.

ایران و عمان در سال ۲۰۱۵ به توافقی برای ساخت یک خط‌ لوله گاز دست یافتند. قرار است تا ۱۵ سال، سالانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از این خط‌لوله به عمان ارسال شود.

گازپروم در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ گزارش داد که نقشه راهی برای اجرای پروژه‌های ایران و تفاهم‌نامه همکاری برای تولید ال‌ان‌جی در این کشور امضا کرده است. در ضمن در آغاز نوامبر ۲۰۱۸، گازپروم و شرکت ملی نفت ایران، چندین تفاهم‌نامه همکاری در بخش توسعه میادین گازی ایران، حمل‌ونقل گاز و مدرنیزه کردن آن امضا کردند.

RT

کلیدواژه

شرکت گاز پروم

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها