نفت / شناسه خبر: 64338 / تاریخ انتشار : 1398/3/4 15:33
|

کوچک شدن محموله، خرید نفت از بورس را تسهیل کرد

یک کارشناس بورس نفت گفت: کاهش حجم محموله های نفت عرضه شده در بورس با هدف حمایت از خریداران بوده و باعث می شود خریداران با توان مالی کمتر نیز بتوانند در این بازار حضور یابند.

نفت امروز /صادق مردانی، کارشناس بورس نفت  درباره تأثیر تغییرات اخیر در فروش نفت در بورس انرژی گفت: کوچک شدن حجم محموله‌ها یکی از مولفه‌هایی است که در اطلاعیه اخیر شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده است؛ این اقدام که می‌توان آن را در راستای حمایت از خریداران دانست، موجب می‌شود خریداران با قدرت خرید پایین‌تر نیز امکان خرید محموله‌های کوچک‌تر را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای عرضه نفت در بورس می‌توان محموله‌های ۱۰۰ لاتی (معادل ۱۰۰ هزار بشکه) تا ۵ هزار لاتی (معادل ۵ هزار بشکه) نیز عرضه کرد، ادامه داد: در این صورت می‌توان از قراردادهای کاغذی مانند قراردادهای آتی و آپشن استفاده کرد. چرا که به گفته مسوولین ذی ربط زیرساخت برای ایجاد بازارهای کاغذی در ایران وجود دارد. از سویی دیگر باید مدنظر داشت که در صورت تعدد خرید لات ها، به عنوان مثال ۱۰ محموله ۱۰۰ لاتی، امکان افزایش هزینه نقل و انتقالات مالی وجود دارد.

به گفته این کارشناس بورس نفت، کوچک شدن محموله‌های نفتی موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل، انتقالات مالی و … می‌شود و خریداران خرد نیز امکان خرید نفت از بورس را پیدا می‌کنند.

مردانی با بیان اینکه اکنون شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفته محموله‌های نفتی را به صورت خرد در بورس عرضه کند، اظهار داشت: در این شکل عرضه می‌توان از قراردادهای کاغذی استفاده کرد که در این صورت تعداد مشتری‌ها بیشتر، بازار رقابتی تر و در نتیجه کشف قیمت با نتیجه مطلوب‌تری انجام می‌شود. البته قراردادهای کاغذی مناسب برای بازارهای فیوچر هستند، اما می‌توان به عنوان ابزاری برای فروش نفت از آن استفاده کرد.

وی همچنین درباره فروش نفت توسط کمیته ۵ یا ۷ نفره اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران، توضیح داد: اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران حدود ۵۰ سال است که با این روش نفت می‌فروشد. به این ترتیب که مشتریان به این بخش از شرکت ملی نفت مراجعه کرده و طبق فرمولی که بر اساس مولفه های روز کارشناسی شده، نفت خریداری می‌کنند. این روش کمکی به توسعه تجارت نفت کشور و توانمند شدن بخش خصوصی نمی‌کند و تنها روشی برای رفع نیازها به درآمدهای نفتی است. این در حالی است که در بورس نفت بخش خصوصی تقویت می‌شود و درآمدزایی بیشتری خواهد داشت و تلاش می‌شود تا با روش‌های بهتر و بیشتری فروش نفت را در فضایی شفا توسعه دهد.

وزارت نفت اواخر اردیبهشت ماه تغییراتی در شیوه نامه عرضه نفت در بورس انرژی ایجاد کرد که مهم‌ترین آن، تغییر در حداقل حجم بارگیری نفت خام است. بر این اساس، حداقل میزان خرید که در عرضه‌های پیشین ۳۵ هزار بشکه بود، به هزار بشکه کاهش یافت و در عرضه ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری نفت سبک در بورس انرژی، محموله‌های هزار بشکه‌ای ارائه شد که البته این عرضه، بدون مشتری ماند.

مهر

کلیدواژه

کارشناس بورس

صادق مردانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها