نفت / شناسه خبر: 64334 / تاریخ انتشار : 1398/3/4 10:29
|

همه چیز درباره ماجرای نفت‌های آلوده روسی

این روزها بازار نفت روسیه روزهای بحرانی‌ای را سپری می‌کند، هنوزعلت آلودگی نفتی‌ به طور قطع مشخص نشده و خریداران نفت روسی نیز همچنان ترس آسیب دیدن تجهیزاتشان را دارند.

نفت امروز /این روزها بحران آلودگی نفتی به وجود آمده در روسیه به بزرگترین اختلال عرضه در بازار نفت پیش آمده برای این کشور تبدیل شده است.
پیش از این تنها  بحرانی که بازار نفت پر ثبات روسیه تجربه کرده بود، به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد که این کشور یک اختلال عمده را تجربه کرد که در پی اختلاف قیمت با بلاروس روی داد و صادرات نفتش به مدت سه روز متوقف شد.


اما ماجرای نفت های آلوده از کجا آغاز شد؟

بلاروس نخستین کشوری بود که آلودگی نفت روسیه را اعلام کرد و هشدار داد این نفت ممکن است به تجهیزات پالایشگاهی آسیب وارد کند و از آنجایی که این کشور در مسیر ترانزیت اصلی خط لوله دروژبا قرار گرفته است، ابن واکنش باعث ترسیدن سایر کشورهای وارد کننده نفت روسیه از طریق این خط لوله شد.
 در ادامه بحران آلودگی نفت روسیه، روابط میان مسکو و مینسک را تیره کرده است. الکساندر لوشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرده هزینه خسارت ناشی از نفت آلوده‌ای که از خط لوله دروژبای روسیه دریافت شده، عظیم است و این کشور خواستار جبران خسارت از سوی مسکو است. دولت لهستان نیز اعلام کرده صادرکنندگان روسی باید بابت اشتباه خود برای صادرات نفت آلوده، خسارت مالی بدهند.
روسیه مکرراً وعده داده است که جریان نفت پاک به سوی بلاروس، لهستان و آلمان به زودی استارت زده می‌شود اما هنوز چنین اتفاقی روی نداده است و معامله گران می‌گویند حتی زمانی که جریان صادرات از مسیر خط لوله دروژبااز سر گرفته شود به معنای پایان بحران نیست.
خبرگزاری‌های روسیه در جدیدترین خبر به نقل از وزارت انرژی این کشور گزارش کرده‌اند که نفت پاک از طریق خط لوله دروژبا به سوی مرز مجارستان و اسلواکی در حرکت است و انتظار می‌رود ظرف یک هفته به ایستگاه‌های مترینگ برسد.
از سویی دیگر مقامات روسیه قرار است اواخر هفته جاری با شرکت‌های خط لوله اروپایی و خریداران نفت برای مذاکره پیرامون این بن بست دیدار کنند. یک منبع آگاه از مذاکرات به رویترز گفته است: یکی از پیشنهادات برای تخلیه نفت کثیف، معکوس کردن جریان خط لوله از لهستان، آلمان و بلاروس به سمت روسیه است تا این نفت در روسیه نگهداری و پاکسازی شود. اما این نفت به دفعات دست به دست شده و دولت روسیه مالیات و عوارض گمرکی را برای نفتی که از مرز عبور کرده، دریافت کرده است. در نتیجه تمامی این دریافتی‌ها باید پس داده شوند که اقدام کم سابقه‌ای برای دولت و صنعت نفت روسیه خواهد بود.


نفت آلوده به آسیا می‌آید؟


به گفته معامله‌گران، پک پالایشگاه‌های مستقل چینی  به دریافت این نفت‌ها آلوده علاقه نشان داده‌است ، با این حال خریداران محتاطانه برخورد کرده‌اند زیرا نفت اورال آلوده روسیه باید در مخازن نگهداری شده و چندین بار با نفت پاک رقیق شود تا میزان کلرید ارگانیک آن کاهش پیدا کند و به تجهیزات پالایشگاهی آسیب نزند.

معامله‌گر یک پالایشگاه چینی به رویترز گفت: قیمت نهایی باید مشخص شود و باید تست‌های کیفیت بیشتری انجام گیرد. پس از آن مشخص شدن قیمت امکان پذیر خواهد بود. کلرید ارگانیک در نفت خام باعث خوردگی و نابودی واحدهای پالایش می‌شود. تخمین ارزش این نفت برای معامله‌گران دشوارترین بخش است، زیرا فروش نفت آلوده تاکنون سابقه نداشته است. معامله‌گران اروپایی اظهار کرده‌اند محموله‌های نفت آلوده با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر بشکه عرضه شدند اما خریداران معدودی علاقه نشان دادند. نفت اورال روسیه از بالتیک در حال حاضر ۷۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.


چه کسی نفت را آلوده کرد؟
در پایان باید گفت، دیر یا زود بالاخره مشکل این نفت های  آلوده به زودی حل خواهد شد  اما نکته ای  که در این میان وجود دارد این است که، چه کسی مسئول این آلودگی و هزینه پاکسازی آن است. مقامات نفتی روسیه منبع این آلودگی را یک پایانه خصوصی در منطقه سامارا اعلام کردند که در ۱۰۰۰ کیلومتری مسکو قرار دارد. چه کسی مالک این نفت آلوده است و چرا آلوده شده هنوز مشخص نیست .
به گفته برخی از  رسانه ها  نهادهای قضائی روسیه یک تحقیقات کیفری را در خصوص آلودگی نفت آغاز کرده‌اند و  نتایج اولیه نشان می‌دهد که این آلودگی یک اقدام عمدی بوده است. اکنون تحقیقات از دفاتر شرکت‌های خصوصی متعدد در سامارا برای روشن شدن مشارکت کنندگان در این اتفاق در جریان است.

حال باید دید روسیه با این بحران چگونه برخورد خواهد کرد و آیا همچنان  می‌تواند به قوت روزهای قبل  نفت خود را صادر کند یا خیر ؟

 

کلیدواژه

آلودگی نفتی روسیه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها