نفت / شناسه خبر: 64305 / تاریخ انتشار : 1398/2/31 17:46
|

جایگاه ایران در بازار نفت هند

هند از تصمیم جدید دولت ترامپ برای پایان بخشی به معافیت خرید نفت ایران آسیب خواهد دید. ایران گزینه مورد ترجیح در میان برترین صادرکنندگان نفت به هند بوده زیرا نفت این کشور با تخفیف‌های قیمتی...

نفت امروز /هند از تصمیم جدید دولت ترامپ برای پایان بخشی به معافیت خرید نفت ایران آسیب خواهد دید. ایران گزینه مورد ترجیح در میان برترین صادرکنندگان نفت به هند بوده زیرا نفت این کشور با تخفیف‌های قیمتی در هزینه کشتیرانی، بیمه و مدت طولانی تر تسویه مالی به هند صادر می‌شده است. جایگزین‌های نفت ایران به‌ویژه نفت ایالات‌متحده برای هند با قیمت بالاتری همراه بوده که منجر به هزینه‌های اقتصادی بیشتری در واردات نفت این کشور خواهد شد.
 
*برترین صادرکنندگان نفت به هند
 
در سال ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ به میزان ۹/۱۰ درصد تقاضای نفتی هند از ایران تأمین شد. در عرضه نفتی به هند، درحالی‌که در بین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۷ کشور عراق بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به هند بود اما در بین سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۷ ایالات‌متحده با ۲۸۸ درصد افزایش رشد به یکی از عرضه‌کنندگان جدید نفت به هند بدل می‌شود. (در حقیقت، نفت عراق و ایالات‌متحده در حال کسب افزایش تقاضای نفتی هند و احیاناً کاهش عرضه دیگر عرضه‌کنندگان سنتی نفت به این کشور هستند.)





روند صادرات نفت ایالات‌متحده نشان می‌دهد که میزان صادرات بین سال‌های بعد از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به میزان ۷۳۴ درصد به بازارهای بین‌المللی رشد داشته است. تحلیل این آمارها نشان می‌دهد که رشد صادرات نفت ایالات‌متحده به هند بعد اعمال تحریم‌های فروش نفت علیه ایران صورت گرفته است. در حقیقت، می‌توان نتیجه گرفت که یکی از اهداف ایالات‌متحده در بازگردانی تحریم‌های نفتی علیه ایران، بازاریابی افزایش عرضه نفت ایالات‌متحده به بازارهای جهانی بدون کاهش شدید قیمت است.
 
*قیمت: نقطه‌ضعف جایگزین‌های نفت ایران
 
درحالی‌که قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به هند ۳۵۳۹۵ روپیه در هر تن نفت بوده، قیمت نفت صادراتی ایالات‌متحده به هند ۳۹۸۴۳ روپیه بوده است. در ۶ می ۲۰۱۹، وزیر تجارت ایالات‌متحده – ویلبور راس- در این رابطه اعلام کرد که کشور وی نمی‌تواند عرضه نفت ایالات‌متحده را همانند قیمت نفت ارزان‌تر و تخفیف‌دار ایران به هند تضمین کند تا خسارت‌های اقتصادی هند برای تبعیت از تحریم‌های خرید نفت ایران را جبران کند.

میز نفت

کلیدواژه

هند

خرید نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها