نفت / شناسه خبر: 64284 / تاریخ انتشار : 1398/2/30 05:51
|

هند و چین، کلید حفظ برجام هستند؟

در حالی که روحانی از ضرب العجل ۶۰ روزه ایران برای خروج از برجام میگوید، رویترز مینویسد اروپایی ها مصمم هستند نشان دهند می توانند خروج آمریکا از این قرارداد را جبران کنند و تجارت با ایران ...

نفت امروز /در حالی که روحانی از ضرب العجل ۶۰ روزه ایران برای خروج از برجام  میگوید، رویترز می‌نویسد اروپایی‌ها مصمم هستند نشان دهند می‌توانند خروج آمریکا از این قرارداد را جبران کنند و تجارت با ایران را ادامه دهند.

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه امسال بود که روحانی اعلام کرد، تهران قرار است سطح تعهدات برجامی خود را کاهش دهد.
در ادامه این بیانیه رئیس جمهور رسما غرب را تهدید کرد که اگر تا ۶۰ روز دیگر کشورهای اروپایی به پای میز مذاکره نیایند و منافع ایران در زمینه نفت و بانک را تامین نکنند، ایران دیگر به محدودیت غنی‌سازی اورانیوم پایبند نخواهد ماند.
درهمین راستا رویترز درگزارشی از  مخالفت اروپایی ها از  برهم زدن برجام نوشت  و مدعی شد که اروپایی ها سخت در تلاشند تا این برجام ولو بدون حضور آمریکا حفظ شود .
رویترز اما بیش از  آنکه  بخواهد از اقداماتی که باید  اروپایی‎‌ها برای حفظ برجام و خرید نفت ایران انجام دهند بگوید، کلید حفظ صادرات نفت ایران  را هند و چین دانست.
در ادامه این گزارش آمده است: علیرغم تصمیم تهران برای عقب‌نشینی از تعهداتش نسبت به قرارداد برجام در پاسخ به تحریم‌های آمریکا ، اروپایی‌ها از این قرارداد دفاع می‌کنند ولی قدرت‌های اروپایی می‌گویند بدون فروش نفت ایران به چین یا هند امیدی به حفظ این قرارداد نیست.
رویترز در ادامه نوشت: انگلیس فرانسه و آلمان که به همراه آمریکا، چین و روسیه قرارداد برجام را امضا کرده بودند، مصمم هستند نشان دهند می توانند خروج آمریکا از این قرارداد را جبران کنند ، تجارت با ایران را ادامه دهند؛ اما به خاطر وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام به دلار آمریکا، ایجاد یک کانال برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیچیده شده است، هنوز عملیاتی نیست و به نظر می رسد نمی تواند فروش نفت را کنترل کند.
اما اروپایی‌ها معتقدند خرید نفت ایران توسط چین یا هند میتواند باعث آرام شدن اوضاع گردد.
در همین راستا، چین که واردات نفت از ایران را در آوریل افزایش داده است اعلام کرد مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است و از حق شرکت هایش دفاع می کند . به گونه ای که، گنک شانگ، وزیر امور خارجه چین گفت قرارداد برجام باید به صورت کامل و موثر اجرایی شود ولی مشخص نکرد چین چگونه از این قرارداد دفاع می‌کند.
اما هند که یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران پس از چین است، خرید نفت از ایران را از نوامبر نصف کرده است.  مقامات هندی گفته‌اند به دنبال خرید نفت از تولیدکنندگان دیگری هستند.
مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند دهلی‌نو تمایل به پیوستن به اینستکس دارد تا نفت ایران را بخرد ولی مذاکرات به تازگی آغاز شده و سوالاتی در مورد امکان پذیر بودن آن وجود دارد.
افزون بر این فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس چین و اتحادیه اروپا در بروکسل با وانگ یی، یک عضو شورای دولتی چین دیدار کرد و در مورد خرید نفت چین از ایران گفتگو کردند.
حالا با این شرایط باید منتظر ماند و دید که اروپا حاضر خواهد شد اقدامات عملی جدی‌تری نسبت به آنچه در یکسال اخیر برای حفظ برجام انجام داده، صورت دهد یا خیر؛ و اگر این اقدام انجام شود، می‌توان همچنان به زنده نگه داشتن برجام امید داشت، در غیر این صورت باید خروج گام به گام ایران از برجام را به انتظار نشست.

 

کلیدواژه

خبرگزاری رویترز

دستاوردهای برجام

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها