نفت / شناسه خبر: 64256 / تاریخ انتشار : 1398/2/25 18:04
|

پاکستان: عدم تکمیل لوله گاز ایران برای ما جریمه سنگین دارد

وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد: اگر این کشور به قرارداد تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران عمل نکند محکوم به پرداخت جریمه روزانه به تهران خواهد شد.

نفت امروز /«شاه محمود قریشی» در نشستی با اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی این کشور افزود: ما در خصوص طرح خط لوله گاز آی پی با دولت ایران در تماس هستیم، دولت اسلام آباد خواهان عمل به این قرارداد است.
وی با اشاره به اینکه طرف ثالث، کار طرح مشترک گازی را با مشکل روبرو کرده است، اظهار داشت: تحریم ها نیز مانع پیشروی طرح آی پی است.
وزیر امور خارجه پاکستان افزود: خط لوله آی پی از لحاظ اقتصادی طرحی قوی است اما پاکستان درخصوص تامین مالی برای این پروژه با مشکل روبرو است.
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان هفته گذشته اعلام کرد که اسلام آباد با همکاری تهران اقدامات لازم را برای اجرای طرح خط لوله انتقال گاز از ایران موسوم به «آی پی» اتخاذ خواهد کرد.
منابع خبری پاکستان به نقل از اسناد منتشر شده توسط دولت اسلام آباد درخصوص دستور العمل جدید عمران خان درباره طرح خط لوله آی پی، افزودند: نخست وزیر پاکستان خطاب به مسئولان دولتی تاکید کرد که باید با همکاری با ایران شرایط پیشبرد طرح خط لوله آی پی را فراهم کنیم.
با این حال، اقدامات پاکستان برای تکمیل طرح خط لوله آی پی تنها محدود به بیانیه های تکراری شد در حالی که دولت اسلام آباد موظف بود این طرح را تا پایان دسامبر ۲۰۱۴ تکمیل کند.
ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد گازی آی - پی، در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان رسید و جمهوری اسلامی ایران مدت ها قبل از سررسیدن این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله گاز را در خاک خود از میدان های گازی جنوب تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد.
طبق قراردادی که در سال ۲۰۱۰ میلادی میان ایران و پاکستان امضا شد و به خط لوله صلح میان دو کشور معروف شد، گاز طبیعی ایران از میدان گازی پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر ˈنواب شاهˈ در جنوب پاکستان منتقل می شود.
پاکستان که نیاز شدید به انرژی دارد، بارها اعلام کرده است که طرح خط لوله آی-پی کاملا مستقل از طرح تاپی است و این کشور به اجرای هر دو طرح برای رفع بحران انرژی خود نیاز دارد.
بر اساس آخرین تحولات این خط لوله گازی، محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ماه های اخیر در اظهار نظر رسمی درباه طرح خط لوله آی-پی گفت که طرح انتقال گاز ایران به پاکستان کنار گذاشته نشده و این طرح در جای خود باقی بوده و ادامه می یابد.
پاکستان کشوری با جمعیت بیش از ۲۲۰ میلیون نفر بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.
این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر، طی سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبه رو بوده و به همین منظور، به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.
میزان مصرف گاز در پاکستان طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته و جمعیت پاکستان به‌ سرعت در حال رشد است و براساس آمار سال گذشته در این کشور، تعداد انشعابات گاز از ۴ میلیون به ۸.۴ میلیون انشعاب افزایش یافته است.

ایرنا

کلیدواژه

وزیر امور خارجه پاکستان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها