نفت / شناسه خبر: 64090 / تاریخ انتشار : 1398/2/4 11:49
|

لغو معافیت‌ها افسار قیمت نفت را پاره کرد/ دود این تحریم در چشم یانکی ها خواهد رفت؟

تصمیم دولت آمریکا برای توقف معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم‌های آمریکایی سبب افزایش قیمت نفت و نگرانی در بازار خواهد شد.

نفت امروز /به دنبال تصمیم آمریکا برای پایان معافیت نفتی ایران،؛ دیروز بهای جهانی نفت با سه درصد افرایش به بیشترین میزان خود از اواخر نوامبر ۲۰۱۸ رسید، کارشاسان می‌گوینداین افزایش بهای نفت ناشی از  نزدیک شدن به فصل سفرهای تابستانی در آمریکا و نگرانی از کاهش سوخت در آمریکا است .

پیش از این نیز، بانک آمریکایی گلمن ساچ آمریکا اعلام کرده بود که تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر پایان دادن معافیت واردات نفت ایران می تواند قیمت نفت را در کوتاه مدت با سیر صعودی روبرو کند. این بانک آمریکایی پیش بینی کرده بود  قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال جاری میلادی به دنبال تصمیم ایالات متحده بین ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه خواهد زسید. البته گلمن ساچ بر این باور است که قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی به دنبال عرضه بهتر بازار کاهش پیدا کند.

در ادامه این بانک سرمایه گذاری آمریکایی اعلام کرد تولید نفت ایران روزانه به ۹۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا می کند. بر پایه این گزارش، آمریکا در روز دوشنبه از کشورهای خریدار نفت ایران خواست تا به خرید نفت ایران تا یکم ما می پایان دهند؛ در غیر اینصورت با تحریم روبه رو می شوند. تصمیم اخیر آمریکا باعث افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح خود در شش ماه اخیر شد زیرا مسلماً حذف یک میلیون بشکه نفت از بازار می‌تواند موجب جهش بهای نفت شود.

 اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که، عربستان، اوپک و روسیه قادرند جای خالی نفت ایران را پر کنند اما بازار تحت فشار خواهد بود و به علت نبود ظرفیت خالی در بازار برای پوشش وقفه‌های احتمالی در عرضه، قیمت بالا خواهد رفت. شدت گرفتن درگیری‌ها در لیبی، تولید یک میلیون بشکه‌ای این کشور را در مخاطره قرار داده است. وضعیت ونزوئلا از این هم بدتر است. تولید این کشور که بیشترین ذخایر نفتی جهان را دارد، به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده است و در نتیجه اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، فشار بر این کشور بیشتر نیز خواهد شد.

 از سویی دیگر، افزایش قیمت جهانی نفت، بلافاصله در بازار داخلی آمریکا اثرگذار خواهد بود و به افزایش قیمت سوخت منجر خواهد شد و این افزایش قیمت سوخت تبعات سیاسی و اقتصادی زیادی برای دولت ترامپ خواهد داشت. با این حال، در بیانیه کاخ سفید تأکید شده که تصمیم تازه دولت آمریکا برای به صفر رساندن میزان صادرات نفت ایران، با همراهی عربستان و امارات انجام شده است. بر این اساس، آمریکا، عربستان و امارات با هم توافق کرده‌اند که همزمان با حذف نفت ایران از بازار جهانی، برای تأمین نیاز بازار به‌موقع اقدام کنند.

معنای بیانیه کاخ سفید این است که عربستان و امارات پذیرفته‌اند حذف نفت ایران از بازار را جبران کنند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حوزه انرژی، در شرایطی که ایران طبق آمار مربوط به ردگیری تانکرهای نفتی طی ماه‌های اخیر روزانه بین یک‌میلیون و ۵۰۰هزار بشکه تا یک‌میلیون ۷۰۰هزار بشکه نفت صادر کرده، جایگزین کردن این میزان نفت در کوتاه‌مدت و به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. فارغ از این، عربستان و امارات به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در اوپک، نشست ‌ماه آینده این سازمان در وین را در پیش دارند و عمل کردن به چنین توافقی موقعیت آنها به خصوص موقعیت عربستان را در میان اعضای اوپک متزلزل خواهد کرد. برای ۱۲عضو دیگر اوپک که طی ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند با کنترل سقف تولید خود، قیمت‌ نفت در بازار جهانی را کنترل کنند، چنین توافق خارج از قاعده‌ای قابل پذیرش نخواهد بود.

اختصاصی

کلیدواژه

معافیت مشتریان نفت ایران

افزایش قیمت نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها