نفت / شناسه خبر: 64086 / تاریخ انتشار : 1398/2/2 10:58
|

چرا وعده های گازی وزیر عملی نشد؟

وزیر نفت وعده داده بود تا پایان دولت دوازدهم میزان صادرات گاز ایران به رقم ۷۰ میلیارد مترمکعب در سال برساند، امری که تا به اکنون محقق نشده است اما دلیل چیست؟

نفت امروز /زنگنه در برنامه پیشنهادی خود که در سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود از رساندن صادرات گاز کشور از ۱۰ میلیارد مترمکعب (میزان صادرات سالانه فعلی گاز به ترکیه) به رقمی حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب صحبت کرده بود، همچنین، با هدف گذاری صادرات گاز به عراق را ۲۰، پاکستان ۱۰، حاشیه خلیج فارس ۱۰ و جمهوری آذربایجان را ۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرده بود که می‌تواند عصری جدید در زمینه صادارت گاز  ایجاد کند .

اما داستان از  جایی شروع شد که هیچکدام از  این وعده ها عملی نشد، و در حال حاضر صادرات کنونی گاز ایران با وعده های سال ۹۶ وزیر نفت اختلاف قابل توجهی دارد، از سویی به نظر می رسد برخی تلاش دارند تا صادرات گاز مایع را به عنوان گزینه نخست روی میز بگذارند.

از سویی دیگر بر اساس آمار موجود، میزان صادرات گاز ایران ئر حال حاضر کمتر از ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال است که با توجه به کوتاه بودن قراردادهای صادرات گاز به عراق، امکان کاهش همین میزان هم وجود دارد.

افزون بر این، زنگنه تعهد داده بود که تا پایان دولت دوازدهم پروژه ایران ال ان جی را به بهره برداری برساند که آخرین جزئیات مربوط به این پروژه نشان می‌دهد، طی شش سال گذشته اقدامی برای سامان دادن به آن انجام نشده و تأسیسات این پروژه در حال خاک خوردن است. پروژه‌ای که در زمان وزارت زنگنه در دوره اصلاحات تصویب شد و در دولت نهم و دهم به اجرا رسید که به دلیل تحریم‌ها و تأمین نشدن برخی تجهیزات کلیدی، نیمه کاره ماند.

اگرچه در دولت یازدهم پیشنهادهایی برای شراکت با شرکت‌های خارجی با هدف تکمیل این پروژه به صندوق بازنشستگی نفت ارائه شد اما متاسفانه  به نتیجه روشنی نرسید و این پروژه با سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری، به حال خود رها شد.

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه ویژه داشت، وضعیت کنونی گاز با توجه به مزیت‌های موجود در کشور است؛ زیرا ایران شبکه انتقال گاز گسترده‌ای دارد و در مرزهای خود با ۱۳ کشور همسایه است و با در نظر گرفتن همین موقعیت جغرافیایی ایران و با توجه به برآوردهای هزینه‌ها، باید گفت صادرات گاز ایران از طریق خط لوله از سویی صرفه اقتصادی بالایی داشته و از طرفی کمتر مورد تحریم قرار می‌گیرد. بنابراین صادرات گاز از طریق خط لوله باید در اولویت وزارت نفت باشد که در حال حاضر این اولویت بنا به دلایل نامعلوم وجود ندارد و مورد توجه قرار نگرفته است که به نظر می‌رسد قدری  مورد بی مهری قرار گرفته است.

اختصاصی

کلیدواژه

وزیر نفت

وعده های گازی زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها