نفت / شناسه خبر: 64080 / تاریخ انتشار : 1398/2/3 10:35
|

چین در مقابل آمریکا کوتاه می‌آید؟

چین، واردات از ونزوئلا و ایران در حال تحریم را افزایش داد تا بتواند یک تنه به جنگ تحریم‌های آمریکا علیه این دو کشور برود حال باید دید با توجه به تحریم جدید باز هم در مقابل ترامپ خواهد ایستاد یا خیر؟

نفت امروز /تا پیش از  این آمریکا برخلاف وعده به صفر رساندن صادارت نفت ایران، با صدور معافیت‌هایی به خریداران بزرگ نفت ایران به آنها اجازه داد تا به واردات نفت از ایران ادامه دهند و در عین حال میزان خرید را خود را کاهش دهند اما با سر رسیدن موعد تمدید این معافیت ها برخلاف انتظار همگان کمر به به صفر رساندن صادرات نفت ایران بسته است.

با این وجود نباید فراموش کرد که طرح فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تنها زمانی کارساز و مفید خواهد بود که دیگر بازیگران این صحنه با واشنگتن هم نظر باشند و تصمیم به پیروی از دستورات آمریکا بگیرند در غیر این‌صورت بدون شک این طرح هرگز پیش نخواهد رفت.

در این میان چین که خود یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام دنیا  از ونزوئلا و ایران  است، توانسته به تنهایی  بار سنگینی را برای از  بین بردن تاثیرات تحریم‌های اجباری آمریکا ایفا کند.

همچنین بر اساس گزارش مرکز ردیابی خطوط کشتیرانی، شرکت‌های چینی در ماه آوریل سال جاری نیمی از کل صادرات نفت خام ایران معادل ۷۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز وارد کرده است.

این به معنای آن است که چین در ماه آوریل نسبت به ماه‌های دیگر خرید نفتی خود از ایران را افزایش داده است، شرکت‌های چینی در ماه فوریه ۵۰۰ هزار بشکه و در ماه مارس ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کردند.

به گفته کارشناسان، افزایش خرید نفت ایران توسط چین به دو معنا است، اول آنکه شرکت‌های چینی در حال ذخیره و انبار نفت خام ایران بعد از متوقف شدن واردات در ماه می هستند و دوم آنکه چین با این اقدام خود خواهان نشان دادن عدم تمایل پکن به پیروی از دستورات آمریکا علیه ایران هستند.

از طرف دیگر نباید این نکته فراموش کرد که تبعیت چین از تصمیم آمریکا برای به صفر رساندن خرید نفت ایران می‌تواند تأثیر بسزایی بر روند مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن داشته باشد.

.fxstreet.

کلیدواژه

بزرگترین واردکننده نفت خام

تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها