نفت / شناسه خبر: 64068 / تاریخ انتشار : 1398/1/28 23:18
|

ارزش محصولات پارس جنوبی معادل ۴۳ درصد بودجه عمومی کشور شد

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: ارزش محصولات پارس جنوبی در سال ۹۷ معادل ۴۳ درصد بودجه عمومی کشور بوده که رقمی معادل ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

نفت امروز /هادی هاشم‌زاده فرهنگ مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی به ثبت رکوردهای کم‌نظیر توسط شرکت ملی گاز ایران اشاره و تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور فرآورش می‌شود و امروز ایران یکی از بزرگترین شبکه‌های توزیع گاز طبیعی در جهان را دارا است.
وی ادامه داد: امروز بزرگترین دستاورد شرکت ملی گاز ایران جلب اعتماد مردم و همچنین جلب اعتماد مسئولین است.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: تنها در سال ۹۷ سه پالایشگاه جدید در پارس جنوبی اضافه شده و علاوه بر این در سال گذشته واحد تولید ماده بودارکننده گاز نیز به مجتمع گاز پارس جنوبی افزوده شده است، این کار در جهت قطع وابستگی در ماده مرکاپتان به خارج از کشور انجام شده است. مرکاپتان توسط کشورهای معدودی تولید می‌شود.
وی ادامه داد: ارزش محصولات پارس جنوبی در سال ۹۷ معادل ۴۳ درصد بودجه عمومی کشور بوده که رقمی معادل ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
فرهنگ افزود: از سوی دیگر افزوده شدن هر یک فاز جدید پارس جنوبی به کشور یک درصد روی رشد ناخالص کشور تاثیرگذار است. از سوی دیگر تولیدات پارس جنوبی هم‌اکنون ۵۰ درصد از سبد انرژی فسیلی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
فرهنگ با بیان اینکه اتان یکی از محصولات راهبردی مجتمع است، گفت: حیات بسیاری از پتروشیمی های کشور وابسته به این محصول است و در همین راستا سال گذشته نزدیک به ۳.۵ میلیون تن اتان در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید شده است.
وی میزان قابلیت اطمینان پالایشگاه های پارس جنوبی را بیش از ۹۹ درصدی عنوان کرد و گفت: حفظ و مدیریت این قابلیت اطمینان در سال های مختلف و رسیدن به این شاخص ها نشان دهنده تلاش تمام ارکان برای پایداری و بهره برداری مناسب پالایشگاه های گازی است.
وی در ادامه با اشاره به چشم انداز مجتمع برای سرآمدی در عملیات و رقابت پذیری در تراز جهانی اظهار داشت: یکی از موارد مهم در فصل گرم موضوع تعمیرات اساسی و مدیریت روزهای تعمیرات اساسی است که برنامه ریزی مناسب برای کاهش روزهای تعمیرات در سال جاری صورت گرفته است.
وی افزود: علیرغم افزایش پالایشگاه های جدید مطابق برنامه در سال جاری تعداد روزهای توقف باید ۱۷۴ روز باشد که کاهش حدود ۱۵ درصدی در روزهای توقف را شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه به اهمیت مدیریت دارایی های فیزیکی در پالایشگاه های پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: تجهیزات این پالایشگاه سرمایه ملی هستند و در راستای صیانت و حفاظت از این دارایی ها ارزیابی لازم متناسب با معیارهای جهانی صورت گرفته و برنامه های بهبود در حال انجام است.
فرهنگ در خاتمه به رویکرد بسیار مهم وزارت نفت در خصوص واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در همین راستا در پارس جنوبی بخش عمده ای از فعالیت های پالایشگاه های گازی به بخش خصوصی واگذار می شود که از سال گذشته فازهای ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۱۷ و ۱۸ با همین روش مدیریت و راهبری می شوند.
وی افزود: فازهای ۱۳، ۲۲ و ۲۴ نیز به محض تحویل به مجتمع برون سپاری می شوند و مطابق برنامه باید در یک دروه ۳ ساله تا افق ۱۴۰۰ سایر پالایشگاه ها نیز به بخش خصوصی واگذار شوند.

کلیدواژه

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها