نفت / شناسه خبر: 64057 / تاریخ انتشار : 1398/1/27 08:09
|

هشدارآژانس بین‌المللی انرژی به کاهش تقاضای نفت

با وجود محدودیت عرضه نفت در بازارهای جهانی، نگرانی‌هایی درباره دورنمای تقاضای این کالا در آینده وجود دارد که در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی نیز نگرانی‌هایی خود را درباره دورنمای تقاضای...

نفت امروز /با وجود محدودیت عرضه نفت در بازارهای جهانی، نگرانی‌هایی درباره دورنمای تقاضای این کالا در آینده وجود دارد که در همین  راستا آژانس بین‌المللی انرژی نیز نگرانی‌هایی خود را درباره دورنمای تقاضای مبهم این کالا در آینده اعلام کرده است.

با کاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت در بازار جهانی نفت محدود شده است، و نشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره‌سازی مشاهده می‌شود که سبب نگرانی بسیاری از  کارشناسان این حوزه شده است.

در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارش ماهانه خود برآورد کرده است که  رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز و برآورد رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است و درباره احتمال کاهش این رشد هشدار داد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین با هشدار درباره پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از رشد قیمت نفت برنت فراتر از سطح ۷۰ دلار، اعلام کرد: با وجود رشد تقاضای نفت در چین، هند و آمریکا، تقاضای نفت در کشورهای توسعه یافته عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی کاهش یافته است.

از سویی دیگر این آژانس عنوان کرد که عرضه جهانی نفت در ماه مارس سال جاری میلادی ۵۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

طبق اعلام این نهاد، تولید نفت عربستان در ماه مارس سال جاری میلادی با ۳۲۰ هزار بشکه کاهش به ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است و انتظار می‌رود این رقم در ماه آوریل این سال نیز نزدیک به این سطح باقی بماند.

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی همچنین نشان می‌دهد تقاضا برای نفت خام تولیدی اوپک در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی به ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

با وجود افزایش تولید نفت آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی عنوان کرد که مجموع تولید نفت جهان در ماه گذشته میلادی ۹۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز، یعنی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از تولید آن در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، بوده است.

از سویی دیگر نیز، منابع آگاه اواخر هفته گذشته به رویترز اظهار کردند که اگر تولید نفت ونزوئلا و ایران کاهش بیشتری پیدا کند و روند صعودی قیمت‌ها تداوم داشته باشد، اوپک تولید نفت خود را از ژوئیه بالا خواهد برد زیرا تمدید کاهش تولید ممکن است باعث محدودیت شدید عرضه در بازار شود و نباید بازار را با محدودیت عرضع تنها گذاشت، اما نکته ای  که در این میان اهمیت دارد این است که،  دورنمای ذخیره‌سازی نفت جهان همچنان مبهم است و بازگشت این ذخیره‌سازی‌ها به سطح عادی به اندکی زمان و برنامه ریزی دقیق نیاز دارد.

 

کلیدواژه

آژانس بین‌المللی انرژی

کاهش تقاضای نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها