نفت / شناسه خبر: 64013 / تاریخ انتشار : 1398/1/24 11:07
|

سیل و داستان ناتمام هورالعظیم و صنعت نفت

همزیستی صنعت نفت با تالاب هورالعظیم بعد از کشف میادین غرب کارون یکی از مهمترین اختلاف‌نظرها بین صنعت نفت و فعالان محیط زیست را رقم زده و اکنون با ورود سیلاب به خوزستان و این تالاب، ‌این اختلاف نظر، اب

نفت امروز /ماجرای هور‌العظیم و تاسیسات نفتی آن در چند سال گذشته همواره محل مناقشه نفتی‌ها و فعالان محیط‌زیست بوده و هر چند وقت یکبار صدایی از دو طرف بلند می شود.
هنوز ماجرای خشک شدن هور‌العظیم در ابتدای دهه ۹۰ فراموش نشده است. در آن زمان فعالان محیط زیست،‌ صنعت نفت و هدفگذاری تولید بیشتر را مقصر اصلی معرفی کردند. حالا هم سیلی که بخش‌های زیادی از ایران را فرا گرفته، ‌دوباره نام هور‌العظیم و اختلاف نفتی‌ها و محیط‌زیستی‌ها را بر سر زبان‌ها انداخته است.
سیل خوزستان که بیشتر به دلیل پر شدن مخازن سد در بالا دست رودخانه‌های دز و کرخه به وجود آمده اکنون به مناطق پایین‌تر و حتی اهواز رسیده است. این سیلاب در مسیر خود شهرها و روستاهای زیادی را درگیر کرده و با پرآب شدن کارون، ‌اکنون تاسیسات نفتی را نیز در معرض خطر قرار داده است.
یکی ازمهمترین مناطقی که ۵ میدان بزرگ آزادگان شمالی و جنوبی،‌ یاران شمالی و جنوبی و یادآوران در آن قرار دارد، ‌دشت آزادگان است که در مجموع به نام میادین غرب کارون شناخته می‌شود.
این میادین در بستر تالاب هور‌العظیم که بین ایران و عراق قرار دارد، ‌واقع شده‌اند. تالابی که اکنون به دلیل سیلاب،‌ بیش از ۷۰ درصد از آن پر شده و حتی برخی از محدوده های چاه‌های نفت را نیز به زیر آب برده است.
با این حال در روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها، ‌شرکت ملی نفت را متهم کرده بودند که مانع آبگیری تالاب شده و به جای آن سیلاب به سمت شهرها و روستا آمده است. در گام بعد حتی شایعاتی مبنی بر هدایت آب به سمت بیابان و مرز عراق مطرح شد.
در مقابل روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران در پی انتشار شایعاتی درباره فشار وزارت نفت برای حفظ تأسیسات نفتی در غرب کارون و سوسنگرد و جلوگیری از ورود جریان آب،‌ اعلام کرد که براساس دستورات وزیر نفت در چارچوب سیاست‌های هیأت دولت و رئیس جمهوری، نه تنها تمام امکانات صنعت نفت در خوزستان برای کمک به هم‌وطنانی که در معرض خطر و آسیب قرار دارند تحت هدایت ستاد مدیریت بحران استان بسیج شده است، بلکه هرگز فشار و اراده‌ای مبنی بر حفظ تاسیسات نفتی (که البته آن هم متعلق به مردم است) به بهای وارد شدن خسارت و آسیب به مردم اعمال نشده و تصمیمی هم در این‌باره اتخاذ نشده و نخواهد شد و تمامی شایعات در این باره به شدت تکذیب می‌شود.
کریم زبیدی، عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران – که به عنوان ‌نماینده وزیر نفت به مناطق سیل زده خوزستان سفر کرده است - نیز دیروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا،‌ با بیان اینکه از ابتدا میادین غرب کارون طوری طراحی شده که آب به آنها ورود پیدا نمی‌کرده، ‌گفت: اینکار کار مثبتی بود زیرا اتصال طرف تاسیسات نفتی و هور به یکدیگر برای محیط زیست و معیشت مردم منطقه مشکل آفرین بود و به همین دلیل جلوگیری از آلوده شدن هور‌العظیم از ابتدا در دستور کار قرار داشت.
وی با رد ادعای برخی از رسانه‌ها در مورد سیلابی شدن شهرها به دلیل جلوگیری شرکت نفت از ورود آب به هور‌العظیم،‌ افزود:‌ صنعت نفت به هیچ وجه اینکار را نمی‌کند و در واقع صدمه به مردم به دلیل حفاظت از تاسیاست نفتی با هیچ منطق و اصولی سازگاری ندارد.
زبیدی بازدید از هور‌العظیم توسط رسانه‌ها را بدون مشکل عنوان کرد و ادامه داد:‌ البته بازدید از هر منطقه‌ای ضوابط مشخصی دارد و در تمام تاسیسات نفتی باید این اصول رعایت شود.
«بیژن زنگنه» وزیر نفت نیز دیشب در گفت و گویی تلویزیونی، ادعای جلوگیری از آبگیری هورالعظیم با هدف ممانعت از وارد شدن آسیب به تاسیسات نفتی را یک «دروغ بزرگ» و جنگ روانی علیه ملت ایران عنوان کرد.
وی به شایعاتی که رسانه‌های خارجی و برخی از کانال‌ها در فضای مجازی مطرح کرده‌اند اشاره کرد و افزود: دشمنان ایران اعلام کرده‌اند که دولت و وزارت نفت برای جلوگیری از آسیب به تاسیسات نفتی عمدا مانع آبگیری هورالعظیم شده و آب را عملا به مناطق مسکونی هدایت کرده اند.
وزیر نفت ادامه داد: ‌این یک دروغ بزرگ و جنگ روانی علیه ملت ایران است و برخی مواقع این مباحث توسط خود دوستانمان نیز بازنشر می‌شود؛ هرگز نمی‌پذیریم که خسارتی به مردم به قیمت تولید چند هزار بشکه نفت بیشتر وارد شود و این موضوع با یک تحقیق قابل اثبات است.
وی گفت: اکنون همه چاه‌های نفت در منطقه غرب کارون در آب محاصره شده‌اند و به جز یک محدوده چند صد متری حفاظت شده اطراف چاه‌ها، در آب هستند.
زنگنه با اشاره به اینکه نظر ما این است تا جریان زندگی و اکوسیستم طبیعی در هور وجود داشته باشد،‌ تاکید کرد:‌ هرگز در مورد هدایت سیلاب دخالتی نداشتیم و نداریم و هر چه ستاد استان تصمیم بگیرد اجرا خواهد شد.

ایرنا

کلیدواژه

تالاب هورالعظیم

نفت وتالاب هورالعظیم

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها