نفت / شناسه خبر: 64001 / تاریخ انتشار : 1398/1/21 12:39
|

خریداران نفت ایران منتظر شفاف شدن معافیت‌های آمریکا

با نزدیک شدن به موعد تمدید معافیت‌های تحریم‌ی آمریکا، بازی روانی ترامپ نیز شروع شده است؛ از همین رو خریداران نفتی ایران نیز تازمان‌ مشخص شدن وضعیت تحریمی ایران خرید خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

نفت امروز /معافیت شش‌ماهه آمریکا به هشت مشتری نفت ایران رو به پایان است و باز هم آمریکایی‌ها بازی روانی خود با بازار جهانی نفت را درباره این‌که این معافیت‌ها را تمدید خواهند کرد یا خیر آغاز کرده‌اند؛ این در حالی است که  کارشناسان داخلی و خارجی بر این باورند که آمریکا معافیت‌ها را تمدید خواهد کرد و  خریداران نفت ایران نیز تازمان‌ مشخص شدن وضعیت تحریمی ایران خرید خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
رویترز نیز نوشت  پالایشگاه‌های هندی سفارش نفت ایران برای بارگیری در ماه می را تازمانی‌که مشخص شود، واشنگتن معافیت تحریم‌های علیه ایران را تمدید می‌کند یا نه، به حالت تعلیق درآورده‌اند.
به گفته این منابع، هند امید دارد تا طی ۷ تا ۱۰ روز در مورد هرگونه معافیت از تحریم‌ها و همچنین میزان حجم نفتی که می‌تواند در صورت دریافت معافیت بخرد، به اطلاعاتی دست یابد.
یکی از منابع گفت: «ما در مورد تفکر آمریکا نمی دانیم که آیا به هند اجازه می‌دهند تا نفت بخرد یا نه.»
منابع هندی ماه گذشته گفته بودند بر اساس معافیت کنونی، هند می‌تواند روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت، حدود نیمی از میزان واردات پیش از تحریم‌ها، از ایران نفت بخرد. و دهلی‌نو می‌خواهد به خرید نفت از ایران در این سطح ادامه دهد.

نتایج نظرسنجی پلاتس از ده‌ها تحلیلگری که سیاست تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را دنبال می‌کنند، نشان داد احتمالاً دولت ترامپ به چین، هند، کره جنوبی و ترکیه اجازه خواهد داد به واردات نفت و میعانات ایران به مدت شش ماه دیگر ادامه دهند، در حالی که معافیت از تحریم‌ها برای ایتالیا، یونان، ژاپن و تایوان منقضی خواهد شد.

از سوی دیگر، امیرحسین زمانی‌نیا - معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی - در هفته جاری در حاشیه بازدید ثامر غضبان - وزیر نفت عراق - از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیش‌بینی تمدید شدن یا نشدن معافیت کشورهای واردکننده نفت ایران عنوان کرد: الان در این زمینه اظهارنظر نمی‌کنم، اما همه می‌دانند که بازار نفت، بازاری ثابت و راکد نیست، بلکه بسیار متلاطم است و قیمت بنزین در پمپ بنزین‌های آمریکاست که تعیین می‌کند این معافیت‌ها تمدید شود یا خیر.

Reuters


 

کلیدواژه

ترامپ

معافیتهای آمریکا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها