نفت / شناسه خبر: 63985 / تاریخ انتشار : 1398/1/20 08:55
|

رشد معاملات پتروشیمی بورس در سال گذشته/ سرنوشت بازار بورس پتروشیمی در سال جدید چگونه رقم می‌خورد؟

بورس سال گذشته برای صنعت پتروشیمی خوش یمن بود و شاید این اقبال را باید در تصمیم گرفته شده در خصوص تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هر ماه جستجو کرد.

نفت امروز /بر اساس این تصمیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از هر بار عرضه‌ی منجر به معامله در بورس کالا، قیمت پایه را بر اساس میانگین چهار هفته‌ای تعدیل شده به بورس اعلام می‌کند.
به اذعان کارشناسان، این تصمیم به سروسامان گرفتن معامله در بورس کمک بسیاری کرد؛ با اجرای این تصمیم بخش قابل توجهی از تقاضای کاذب در بورس کاهش یافت.
براساس این گزارش، ارزش معاملات محصولات پتروشیمی سال گذشته در بورس کالا بیش از ۳۰۷ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۹۵۴ میلیون ریال ثبت شد و ۴ میلیون و ۶۹۵ هزار تن نیز انواع محصولات معامله شد.
آمارهای معاملاتی سال ۱۳۹۷ بورس کالای ایران حاکی از آن است که ارزش کل معاملاتی این بورس در سه بخش بازار فیزیکی، بازار قراردادهای مشتقه و بازار مالی به رقمی بیش از ۱۷۸۶ هزار و ۳۰۵ میلیارد و ۶۳۱ میلیون ریال رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ با رشد ۵۲ درصدی رو به رو شد.
سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تن انواع کالا به ارزشی بیش از ۸۸۴ هزار و ۳۰۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که کاهش ۷ درصدی حجم معاملات و رشد ۷۷ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسید.
ارزش معاملات محصولات پتروشیمی نیز رقمی بیش از ۳۰۷ هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۹۵۴ میلیون ریال ثبت شد و معامله گران بیش از ۴ میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع کالا را در این تالار خرید و فروش کردند. حجم معاملات بازار فرآورده های نفتی نیز به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۵۹ هزار تن انواع کالا رسید و ارزشی بیش از ۲۱۹ هزار و ۱۸۹ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال را در پی داشت.
در این بازار بیش از یک میلیون و ۴۴۸ هزار تن مواد شیمیایی، بالغ بر سه میلیون و ۲۴۶ هزار تن مواد پلیمری و یک هزار و ۷۴۰ تن انواع گاز و خوراک گازی معامله شد.
در سال ۱۳۹۷ دادوستد بیش از ۶۲ هزار تن انواع روغن و معامله بیش از ۴ میلیون و ۵۳۴ هزار تن انواع قیر نیز در بازار فرآورده های نفتی به ثبت رسید و معامله گران بیش از ۴ میلیون و ۸۰۵ هزار تن وکیوم باتوم و ۳۶۷ هزار تن گوگرد را خرید و فروش کردند.
بیش از ۵۰۷ هزار تن لوب کات، ۳۳ هزار تن سلاپس واکس و ۴۸ هزار تن عایق رطوبتی نیز در سال ۹۷ در بازار محصولات فرآورده های نفتی معامله شد.
در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی سال ۹۷ بیش از ۲هزار و ۷۳۴ تن فولاد، ۸هزار و ۴۳۵ تن ضایعات، ۱۸ هزار و ۴۹۱ تن پلیمر، ۲۴ هزار و ۵۵۱ تن انواع محصولات کشاورزی و ۴هزار و ۷۲۲ تن مواد شیمیایی دادوستد شد.
در این بازار همچنین ۱۶ هزار و ۷۵۵ تن محصولات معدنی و ۱۰ تن مس مورد معامله قرار گرفت.
ازسویی دیگر، معامله گران همچنین بیش از ۱۵ میلیون و ۳۴۸ هزار قرارداد آتی و ۲۳ هزار و ۶۲۱ قرارداد اختیار معامله را جمعا به ارزشی بیش از ۸۲۴ هزار و ۷ میلیارد و ۳۰۶ میلیون ریال منعقد کردند که در مجموع از نظر تعدادی ۲۵۸ درصد و از نظر ارزشی ۲۵ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می دهد.
امادراین بین کارشناسان نسبت به آینده بورس در سالجاری خوشبین هستند اما تاکید دارند اگرچه بورس پتروشیمی سقوط جدی را نخواهد داشت اما رشد آنچنانی نیز در پیش نیست. مگر آنکه سیاستها کمی تعییرکند. به هرحال امسال ۴ پتروشیمی دیگر نیز قراراست به بازار بورس بپیوندند که قطعا حضور این شرکت‌ها نیز می‌تواند به رونق این صنعت در بورس کمک کند!
این درحالی است که کارشناسان با وجود رشد میزان معاملات پتروشیمی بورس در سال گذشته همچنان معتقدند باید دستورعمل و قوانین بازار سهام از ثبات بیشتری برخوردار باشد و هر از چندگاهی شاهد تغییر در مقررات نباشیم تا شرکت‌ها بتوانند از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این بازار استفاده کنند و به نوعی نگاه جدی‌تری به بازار سرمایه داشته باشند.
 

اختصاصی

کلیدواژه

بورس صنعت پتروشیمی

صنایع پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها