نفت / شناسه خبر: 63968 / تاریخ انتشار : 1398/1/19 10:00
|

چرا زنگنه عراقی‌ها را به اویک برد؟

براساس این گزارش، ثامر غصبان وزیر نفت عراق یکی از اعضای عالی رتبه همراه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق می باشد که روز گذشته به اتفاق آقای زنگنه وزیر نفت ایران از شرکت EIED...

نفت امروز /یا آنچنان به عملکرد منوچهری باور دارد که معتقد است آینده روشنی در انتظار اویک است و یا بخت آنچنان به یکباره پس از سالها سایه نشینی با این شرکت یار بوده است که وزیرنفت مقامات عراقی را برای نشان دادن گوشه چشمی از توانمندی ایران و ایرانی در این حوزه با خود برای بازدید از این شرکت همراه میکند. اما هر یک ازاین ۲ هم که باشد باید گفت در سال رونق تولید این اولین قدم میمونی خواهد بود که زنگنه و یارانش آن را رقم میزنند. بنابراین شاید بتوان این اتفاق را حرکتی مثبت برای آغاز سالی پر رونق در تولید و رونق اقتصاد ایرانی دانست.
براساس این گزارش، ثامر غصبان وزیر نفت عراق یکی از اعضای عالی رتبه همراه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق می باشد که روز گذشته به اتفاق آقای زنگنه وزیر نفت ایران از شرکت EIED یکی از شرکت های زیرمجموعه "گروه اویک" بازدید کرد.
نکته قابل تامل این است که این اولین سفر وزیر نفت عراق به کشورمان نمی باشد ولی اینکه مهندس زنگنه پس از شش سال حضور در راس وزارت نفت دولت روحانی ناگهان به این صرافت می افتد که توان مهندسی نفتی ایران را در قالب معرفی این شرکت برای وزیر نفت عراق پرزنت کند نمی تواند اتفاقی ساده و بدون برنامه ریزی قبلی وی باشد.
ثامر غضبان پس از بازدید از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED)  با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به عراق گفته بود ما برای بررسی روش‌ها و ابزارهای همکاری دو کشور به تهران سفر کرده‌ایم؛ این نخستین بار نیست که با هم کار می‌کنیم و ایده و افکارمان را رد و بدل می‌کنیم. وزیر نفت عراق همچنین گفته بود: ما هم مؤسسه‌ای مشابه این شرکت  (EIED)داریم. در گام اول ما هیئتی می‌فرستیم تا بنشینند و ایده‌ها و افکار را تبادل کنند و روش‌ها و ابزار همکاری با هم را بررسی کنند، چه در زمینه طراحی، ساخت و حتی بهره‌برداری و این می‌تواند در شکل‌های مختلف، چه بصورت انفرادی و چه پروژه مشترک باشد.
امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین الملل نفت نیز در حاشیه بازدید ثامر غضبان، وزیر نفت عراق با اشاره به مراودات ایران و عراق در زمینه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و مذاکراتی که در جریان سفر مهندس زنگنه و چندی بعد در سفر دکتر روحانی به عراق مطرح شد، عنوان کرد: پیرو مذاکرات انجام شده، به‌تازگی سند همکاری ایران و عراق امضا شد که بر مبنای آن، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، توسعه مشترک میدان‌ها، بازسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و ایجاد شبکه گازرسانی در این کشور مدنظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اکنون از حیث فضای سیاسی، بهترین موقعیت برای توسعه همکاری‌های صنعت نفت ایران و عراق است، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های سرشار فنی و مهندسی صنعت نفت ایران، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به عراق وجود دارد، همچنین با توجه به منحصربه‌فرد بودن ایران در توسعه حداکثری شبکه گازرسانی، استفاده از تجارب و ظرفیت‌های ایران برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و توسعه دو میدان مشترک نفت‌شهر و خرمشهر به صورت مشترک را از دیگر مواردی دانسته که دوطرف برای اجرایی شدن آن به تفاهم رسیده‌اند.
دیگر نکته مورد اشاره زمانی‌نیا خط لوله فرآورده‌های نفتی بین آبادان و بصره بوده که سال‌های درازی است در مذاکرات بین ایران و عراق مطرح می‌شود و اظهار امبدواری کرده در آینده نزدیک اجرایی شود.
بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در حاشیه این بازدیدگفته بود ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری ایران و عراق در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وجود دارد و ایران آمادگی دارد توانمندی‌های خود را در خدمت صنعت نفت عراق بگذارد. به گفته زنگنه ثامرغضبان، وزیر نفت عراق در بازدید از شرکت EIED با ظرفیت این مجموعه آشنا و قرار شد بین اویک و شرکت مشابهی در عراق همکاری برقرار شود تا زمینه استفاده از ظرفیت مشترک فراهم شود.

آقای منوچهری دوست و یار قدیمی زنگنه آذر ماه سال گذشته بود که از معاونت مهندسی شرکت نفت به اویک آمد. نکته بسیار قابل تامل این است که شاید کمتر از یک ماه قبل از آمدن منوچهری به اویک با اشاره و چراغ سبز زنگنه سه پروژه بزرگ شامل دو پروژه توسعه میدان های نفتی منصوری و رامشیر و یک پروژه طرح پتروشیمی دهلران به این شرکت واگذار شد.
حالا زنگنه در دیگر گام مهم خود برای توسعه فعالیت های شرکتی که یکی از یاران مورد اعتمادش را در راس آن گمارده وزیر نفت عراق را به بازدید از شرکت زیرمجموعه اش برده تا بتواند قراردادهای بین المللی دیگری را در قالب همکاری میان دو کشور به آنها واگذار کند. دراین بین پیش بینی میشود که اویک از این پس به دوران اوج خود باز خواهد گشت و سالهای سایه نشینی این شرکت به پایان رسیده است. اما باید دید منوچهری یار قدییم زنگنه که روزی پتروپارس را به اوج رساند امروز با اویک و مهره چینی‌های زنگنه چه می‌کند؟

 

اختصاصی

کلیدواژه

EIED

وزیر نفت عراق

ثامر غصبان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها