نفت / شناسه خبر: 63956 / تاریخ انتشار : 1398/1/18 16:20
|

نفت ارزان می‌شود؟

با افشا شدن صورت حساب مالی آرامکو که در واقع بزرگترین و سودآورترین شرکت جهان است، پیش بینی می‌شود بهای نفت همچنان بالا باقی بماند .

نفت امروز /بعد از این که آرامکو، در هفته جاری پرده از وضعیت مالی خود برداشت، این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث شد کارشناسان و فعالان حوزه نفتی دست به پیش بینی بهای نفت در سال جاری بزنند.

آرامکو در واقع سودآورترین شرکت جهان است و در ۲۰۱۸ ، ۱۱۱ میلیارد دلار از ۳۵۶ میلیارد دلار درآمد تجاری خود به دست آورده است. این تقریبا دوبرابر ۵۹.۴ میلیارد دلاری است که اپل، دومین شرکت سودآور جهان  در ۲۰۱۸ به دست آورد و همچنین پنج برابر بیشتر از ۲۰.۸ میلیارد دلار درآمد اکسون موبیل در سال گذشته ؛ اما جریان سرمایه آرامکو از عملیات هایش ۲۶ دلار در هر بشکه در سال گذشته بود یعنی بدتر از شل و توتال که به ترتیب ۳۸ و ۳۱ دلار گزارش شده است .

اما نکته مهم در اعلام وضعیت تولید و فروش آرامکو در سال ۲۰۱۶  این است که ، وقتی میانگین قیمت نفت ۴۵ دلار در هر بشکه بود، برابر شد . درآمد خالص آرامکو در ۲۰۱۶ فقط ۱۳ میلیارد دلار و جریان آزاد پول نقد ۲ میلیارد دلار بود. با ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد و ۸۶ میلیارد دلار جریان آزاد پول نقدی که این شرکت در ۲۰۱۸ داشت ( وقتی نفت ۷۱.۳۴ دلار در هر بشکه بود)، به نظر می رسد قیمت واقعی آرامکو فقط ۴۰ دلار در هر بشکه باشد .
و تعجبی ندارد که اوپک تصمیم گرفت جنگ قیمت را با آمریکا در ۲۰۱۶ رها کند. بزرگترین عضو اوپک متوجه شد که درآمدش رو به کاهش است و اگر قیمت نفت افزایش نیابد، ضرر بزرگی خواهد کرد. الان مشخص می‌شود که تصمیم برای اعلام جنگ علیه  تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، تنها برای عربستان چند صد میلیارد دلار هزینه داشته است .

از سویی دیگر، بحران سیاسی در ونزوئلا، احتمال برقراری تحریم های مجدد علیه ایران و درگیری های سوریه از جمله عوامل عمده افزایش اخیر قیمت نفت خام ارزیابی شده است، افزون بر این با کاهش ناگهانی ذخایر نفت و بنزین در آمریکا به نظر میرسد دیگر شاهد دیگر شاهد قیمت نفت زیر ۴۵ دلار برای مدتی طولانی نخواهیم بود  واوپک نیز سعی خواهد کرد مانند کاری که در ۲۰۱۶ کرد قیمت نفت را بالا ببرد زیرا در غیر این صورت به سرعت دچار مشکلات مالی خواهد شد و نخواهد توانست در بودجه دولت هایشان تعادل ایجاد کند .

 

کلیدواژه

بهای روزانه نفت

قیمت نفت

نفت ارزان

نفت گران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها