نفت / شناسه خبر: 63955 / تاریخ انتشار : 1398/1/18 11:34
|

گزارش نفت امروز از دردسرجدیدی به نام نوپک / سال سقوط دلار آمریکایی در راه است؟

بالاخره صدای سعودیها نیز درآمد. آنطورکه گفته میشود ظاهرا عربستان نیز موضعی جدید در مقابل آمریکا گرفته و هشدار داده که اگر سیاست ضد اوپکی این کشور مورد تصویب قرار بگیرد ...

نفت امروز /بالاخره صدای سعودیها نیز درآمد. آنطورکه گفته میشود ظاهرا عربستان نیز موضعی جدید در مقابل آمریکا گرفته و هشدار داده که اگر سیاست ضد اوپکی این کشور مورد تصویب قرار بگیرد دلار را از معاملات خود حذف خواهد کرد. این درحالی است که پیش بینی ها از سقوط شدیدی اعتبار دلار در بازار تجارت جهانی در صورت تحقق این تهدید خبر می‌دهند.

بالاخره صدای سعودیها نیز درآمد. آنطورکه گفته میشود ظاهرا عربستان نیز موضعی جدید در مقابل آمریکا گرفته و هشدار داده که اگر سیاست ضد اوپکی این کشور مورد تصویب قرار بگیرد دلار را از معاملات خود حذف خواهد کرد. این درحالی است که پیش بینی ها از سقوط شدیدی اعتبار دلار در بازار تجارت جهانی در صورت تحقق این تهدید خبر میدهند.

بنابراین گزارش، در صورتی که عربستان دلار را کنار بگذارد، جایگاه دلار به عنوان ارز اصلی تجاری در جهان به چالش کشیده می‌شود و توان آمریکا برای اعمال تحریم ضد کشورها، تضعیف می‌شود.

هرچند که مقامات سعودی هیچگونه اظهارنظر مستقیمی دراین خصوص نکرده اند اما اظهارات طرح شده از سوی مقامات آگاه عربستان بر این تهدید سعودیها اصرار دارد.

براساس این گزارش، سه منبع نزدیک به سیاست‌های نفتی عربستان اعلام کردند که این کشور تهدید کرده است که اگر آمریکا قانون ضد اوپک را تصویب کند که اعضای این سازمان را در معرض مقررات ضد انحصار قرار می‌دهد، عربستان برای فروش نفت خود از ارزهایی غیر از دلار استفاده خواهد کرد.

به گفته این منابع در ماه‌های اخیر، این مسئله به طور داخلی میان مسئولان ارشد انرژی عربستان مورد بحث قرار گرفته، با برخی اعضای اوپک در میان گذاشته شده و همچنین به مسئولان ارشد انرژی اعلام شده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند: احتمال تصویب لایحه ضد اوپکی مطرح شده در کنگره آمریکا، نوپک (NOPEC) ناچیز است و بعید است عربستان تهدید خود را عملی کند، با این همه مطرح شدن چنین تهدیدی نشان‌دهنده خشم عربستانی‌ها از پیگیری مقررات ضد اوپکی در آمریکاست.

با اینحال تا کنون وزارت انرژی عربستان به درخواست برای اظهارنظر درباره این خبر، پاسخی نداده  و یکی از مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این نهاد درباره مقررات در انتظار تصویب، اظهارنظری نمی‌کند.

در این بین هنوز مشخص نیست اینبار ترامپ در مقابل این تهدید تایید نشده چه موضعی خواهد گرفت و آیا روابط خوب  این مرد اول آمریکا با عربستان همچنان ادامه خواهد داشت؟ چراکه نحوه مدیریت ترامپ تا کنون نشان داده وی بدون توجه به عواقب تصمیم های خود سعی بر قدرنمائی در جهان دارد که قطعا در صورت علنی شدن این تهدید توسط سعودیها عقب نشینی ترامپ بعید به نظرمی‌رسد.

اختصاصی

کلیدواژه

وزیر انرژی عربستان

سقوط دلار آمریکا

نفت امروز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها