نفت / شناسه خبر: 63902 / تاریخ انتشار : 1397/12/26 15:32
|

افزایش ۳۵ درصدی سهم ایران از میدان پارس‌جنوبی /از قطر سبقت گرفتیم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با بهره‌برداری از فازهای ۲۲، ۱۳ تا ۲۴ پارس جنوبی، سهم ایران از این میدان گازی از ۳۰ درصد به ۶۵ درصد می‌رسد که نشان از رشد ۳۵ درصدی این سهم دارد.

نفت امروز /حسن منتظر تربتی، در آئین افتتاح فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه در نتیجه افزایش بهره برداری از پارس جنوبی، مشکلی در زمینه تأمین گاز در زمستان نداشتیم، اعلام کرد: امروز پروژه تولید مرکاپتان (مواد بودارکننده گاز) در حالی به بهره‌برداری می‌رسد که طی ۵۰ سال گذشته، این محصول همواره وارد می‌شد و تولید آن در انحصار دو تا سه شرکت خارجی بود.

وی افزود: ساخت این پروژه با طراحی داخلی و ۸۰۰ تن ظرفیت بهره برداری کلید خورد؛ اما نیاز داخلی ۵۰۰ تن است؛ به این ترتیب می‌توانیم این محصول کاملاً ایرانی را صادر کنیم.

به گفته این مقام مسئول، پروژه دیگری که امروز افتتاح می‌شود، احداث خط لوله انتقال گاز اتان از سایت دو پارس جنوبی به سایت یک پارس جنوبی است که پروژه اندازه‌گیری خروجی پالایشگاه‌های گازی نیز انجام شده و یک طرح اجرایی در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.

در ادامه این آئین افتتاح، محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه بهره برداری فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ با استفاده تمام و کمال توان داخلی انجام شده است، گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری انجام شده در تمام سایت‌های پارس جنوبی تاکنون، ۷۷ میلیارد دلار بوده که با تزریق ۱۰ میلیارد دلار دیگر، پروژه‌های پارس جنوبی در مرحله یک تمام می‌شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: تاکنون ۱.۵ تریلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت شده و این در حالی است که با توجه به قرار داشتن در دوران تحریم‌ها، توانسته ایم پروژه‌های مذکور را تکمیل و راه اندازی کنیم که تأثیر قابل توجهی در بخش اشتغال زایی داشته است.

مشکین فام، سهم ایران از میدان گازی پارس جنوبی را ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از فازهای مذکور، سهم ایران از این میدان به ۶۵ درصد می‌رسد که نشان از رشد ۳۵ درصدی سهم ما دارد و در نتیجه این پروژه‌ها، ۲۰ هزار نفر مشغول کار بودند و سه هزار نفر در بخش بهره برداری فعالیت داشتند؛ ضمن اینکه در نتیجه تکمیل این پروژه‌ها، در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی، از قطر پیشی گرفتیم.

مهر

کلیدواژه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها