نفت / شناسه خبر: 63900 / تاریخ انتشار : 1397/12/26 15:23
|

فراهم شدن امکان صادرات نفت ایران از طریق مکران تا قبل از سال ۹۹

وزیر نفت با اشاره به ساخت پایانه صادراتی جاسک گفت: این پایانه تا قبل از سال ۱۳۹۹ فعال خواهد شد و برای اولین‌بار نفت ایران از طریق مکران صادر می‌شود.

نفت امروز /بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح رسمی فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد با اشاره به فرآیند توسعه فازهای مختلف این میدان، اظهار کرد: در سال ۱۳۷۶ اولین قرارداد توسعه پارس جنوبی امضا شد. تا مردادماه سال ۱۳۸۴ فازهای یک تا پنج این میدان به بهره‌برداری رسید و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ پنج فاز نیمه‌تمام ۶ تا ۱۰ به انجام رسید.

وی ادامه داد: آخر سال ۱۳۹۳ فاز ۱۲ (معادل سه فاز استاندارد) آخر سال ۱۳۹۴ فازهای ۱۵ و ۱۶ در ۲۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶، شش فاز متعارف و امروز نیز چهار فاز دیگر به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت در مورد توسعه فاز ۱۴ توضیح داد: دو فاز دیگر در فاز ۱۴ وجود دارد و تلاش می‌شود در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد. تا اواسط سال آینده نیز سه فاز دریایی فازهای ۱۳، ۱۶ و ۲۲ تا ۲۴ نیز به بهره‌برداری می‌رسد و تولید از میدان گازی پارس جنوبی به جز در نظر گرفتن فاز ۱۱ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و تولید روزانه گاز کشور ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب خواهد شد.

عوائد افتتاح فازهای پارس جنوبی برای کشور

زنگنه در ادامه با بیان این‌که ظرفیت تولید ایران در پارس جنوبی به ۶۶۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است، اظهار کرد: افزایش تولید گاز، کاهش سهم سوخت مایع در نیروگاه‌ها، رکورد زدن صادرات و غیره از عوائد افتتاح فازهای پارس جنوبی است.

وی در مورد گازرسانی نیز توضیح داد: اواسط سال ۱۳۹۸ از ۹۵ درصدی که برای گازرسانی تعهد کرده بودیم عبور خواهیم کرد.

برجام مقدمات جمع‌آوری فلرها را فراهم کرد

وزیر نفت با اشاره به جمع‌آوری فلرها، اظهار کرد: به برکت برجام تجهیزاتی که برای جمع‌آوری گازهای همراه نیاز داشتیم را وارد کردیم و دستگاه‌های اس آر یو به زودی نصب خواهد شد و نگرانی محیط زیستی ما رفع می‌شود.

به گفته وی به اتکای پارس جنوبی مجموعه‌ای از صنایع پایین‌دستی ایجاد شده است.

۱۸ طرح پتروشیمی در دست اجرا

زنگنه در ادامه با اشاره به طرح‌های پتروشیمی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷ از ۱۵ طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری ۵۶ میلیارد دلار بهره‌برداری شد که ارزش تولیدات این ۱۵ طرح ۵.۲ میلیارد دلار بوده است. تا پایان دولت دوازدهم از ۱۸ طرح دیگر در پتروشیمی بهره‌برداری خواهد شد.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که با بهره‌برداری از ۱۸ طرح پتروشیمی تحول عظیمی در این صنعت ایجاد خواهد شد، توضیح داد: محصول نهایی پتروشیمی در سال ۱۳۹۲، ۲۷ میلیون تن بوده است که این میزان در حال حاضر به ۳۱ میلیون تن رسیده است و با اجرای طرح‌های مذکور به ۵۲ میلیون تن خواهد رسید. ظرفیت کل پتروشیمی در سال ۱۳۹۲، ۵۶ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۹۴ میلیون تن خواهد رسید. ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۲، ۱۸ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۶، ۲۵ میلیارد دلار بوده که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

میزان تولید بنزین کشور دو برابر شد

وی در ادامه با اشاره به تولید بنزین در کشور، ادامه داد: میزان تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، ۵۲ میلیون لیتر بوده که امسال به ۱۰۱ میلیون لیتر رسید همچنین در سال ۱۳۹۱ در کشور بنزین یورو تولید نمی‌شد در حالی که در سال ۱۳۹۷ روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو در کشور تولید می‌شود.

نامدار زنگنه ادامه داد: همچنین تولید نفت گاز در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۱۲ درصد رشد داشته است.

امکان صادرات نفت ایران از طریق مکران فراهم می‌شود

وزیر نفت با اشاره به ساخت پایانه صادراتی جاسک گفت: ساخت این پایانه قبل از سال ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد و برای نخستین‌بار نفت ایران از طریق مکران صادر خواهد شد.

افزایش ۵ برابری تولید نفت از میادین غرب کارون

وی از افزایش پنج برابری تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون خبر داد و گفت: میزان تولید از میادین نفتی غرب کارون در سال ۱۳۹۲، ۷۰ هزار بشکه بوده که این میزان در سال ۱۳۷۷ به ۳۵۵ هزار بشکه رسید.

نامدار زنگنه با تاکید بر این‌که نفت خط مقدم جنگ با دشمن‌ها است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم برنامه‌های خود را افشا کنیم و همین موضوع عامل فشاری برای من و همکارانم شده است، اما مانع نمی‌شود کارهای خود را ادامه دهیم و ما بدون سروصدا به کارهای خود ادامه خواهیم داد.

ایسنا

کلیدواژه

وزیر نفت

زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها