نفت / شناسه خبر: 63866 / تاریخ انتشار : 1397/12/21 14:20
|

چرا نتانیاهو نفتکش های ایرانی را تهدید کرد؟

چندی قبل نتانیاهو مدعی شده که می‌تواند در صادرات نفت ایران مانع‌تراشی کند، اما سوال اینجاست که چرا این تهدید واهی درست زمانی رخ داد که آمریکا درگیر آن است که معافیت‌های خرید نفت ایران را تمدید کند؟

نفت امروز /چند روز پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در جمع افسران نیروی دریایی این رژیم صحبت می‌کرد، گفت که ایران هنوز با توسل به اقدام‌های مخفیانه‌ای که در دوره پیش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از آن‌ها استفاده می‌کرد، نفت خود را به مشتریانش می‌فروشد و اظهار کرد: ایران تلاش می‌کند از طریق قاچاق مخفیانه نفت از مسیرهای دریایی، تحریم‌ها را دور بزند. تا جایی که این تلاش‌ها توسعه پیدا کنند نیروی دریایی نقش مهم‌تری را در مسدود ساختن این اقدام‌های ایران خواهد داشت.
نتانیاهو در ادامه صحبت‌هایش گفت: من از تمام جامعه بین‌الملل می‌خواهم جلوی تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها از راه دریا و هر راه دیگر را بگیرند.
اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا نتنایاهو تصمیم به تهدید  نفتکش های ایرانی گرفته است؟
کارشناسان می‌گویند:  این سخنان نتانیاهو بیش از اینکه تهدیدات واقعی به حساب آید به نوعی شانتاژ های تبلیغاتی هستند که وی تلاش دارد از طریق آن بتواند درون اسرائیل در انتخابات آتی مقداری رای جمع کند.
از سویی دیگر به گفته رویترز، از آن جایی که  نتانیاهو توضیح دقیق‌تری پیرامون اقدامات احتمالی نیروی دریایی‌اش در مانع شدن از صادرات نفت توسط ایران در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است به نظر می‌رسد تنها یک تهدید تو خالی برای  سایر کشورهای خریدار نفت ایران باشد.
زیرا با نزدیک شدن به موعد پایان معافیت آمریکا به چند کشور وارد کننده نفت ایران و اعلام عدم قطع همکاری ایمن کشورها با ایران،  به نظر می‌رسد این تهدید هشداری برای خریداران باشد.
همچنین گفتنی است آبان ماه گذشته نیز، آمریکا شرکت ملی نفت‌کش ایران و حتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده بود و برایان هوک نیز به تهدید علنی ناوگان نفت‌کش ایران پرداخته بود  و گفته بود : این نفت‌کش‌ها دیگر نمی‌توانند تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی قرار بگیرند و به احتمال قوی، تحت پوشش بیمه‌های ایرانی خواهند رفت. کشتی‌های ایرانی، حالا دیگر خطری برای هر بندر و کانال از سوئز گرفته تا تنگه مالاکا هستند. احتمال بروز حادثه برای آنها زیاد است و اگر حادثه‌ای رخ دهد، شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی نخواهند توانست خسارت را پرداخت کنند.
اما در پایان باید گفت، که دیگر حنای ترامپ و نتانیاهو برای خیلی از  کشورهای جهان و حتی اروپاییان رنگی ندارد، اما به هر حال چنین اقدامی باید مورد بحث و بررسی در شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد، که آن هم مبرهن است که شورای امنیت نیز این روزها تبدیل شده به عروسک خیمه شب بازی ترامپ و دارو دسته اش.  

اختصاصی
 

کلیدواژه

نتانیاهو

نفتکش های ایرانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها