نفت / شناسه خبر: 63848 / تاریخ انتشار : 1397/12/19 12:42
|

زمان تغییر سیاست اوپک نرسیده ؟

وزیر انرژی عربستان چندی قبل در حالی اعلام کرد که برنامه اعضای اوپک و متحدانش در نشست ماه آوریل تغییر نخواهد کرد که، تولید نفت اوپک در فوریه ۲۰۱۹ به پایین‌ترین حد از مارس ۲۰۱۵ رسیده ...

نفت امروز /وزیر انرژی عربستان چندی قبل در حالی اعلام کرد که  برنامه اعضای اوپک و متحدانش در نشست ماه آوریل تغییر نخواهد کرد که، تولید نفت اوپک در فوریه ۲۰۱۹ به پایین‌ترین حد از مارس ۲۰۱۵ رسیده و قیمت جهانی نفت همچنان درنوسان است و به ثبات نرسیده است.

طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌های جهان، خالد الفالح وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان، امروز یکشنبه، ۱۹ اسفندماه من اعلام این که تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ تقریبا ثابت و قابل پیش بینی است گفته:  اگر تنها به ونزوئلا نگاه کنید، وحشت می‌کنید و اگر به آمریکا نگاه کنید می‌گویید جهان غرق در نفت است. شما باید به بازار به‌طور کلی نگاه کنید.
وی همچنین اعلام کرد تقاضای نفت چین هر ماه رکوردشکنی می‌کند و پیش‌بینی کرد تقاضای این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی از ۱۱ میلیون بشکه در روز فراتر رود..
الفالح در ادامه اعلام کرد بعید است سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سیاست تولید خود را در نشست ماه آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی تغییر دهد و اگر لازم باشد، تغییر برنامه در ماه آوریل انجام خواهد شد.
اما این در حالی است که، افزایش تولید دو تولیدکننده بزرگ آمریکایی" و "رشد ذخایر نفت آمریکا" دو دلیل مطرح شده ازسوی کارشناسان داخلی و بین‌المللی به‌عنوان علل نوسان و  تعدیل قیمت نفت بوده است، ضمن آنکه هرگونه حرکت نظامی و تغییر در دیگر بازارهای اقتصادی نیز تاثیر مستقیم و غیرمستقیم خود را بر بازارهای نفتی می‌گذارد. و در همین راستا نیز قیمت جهانی نفت از تیره‌تر شدن رابطه اقتصادی چین با آمریکا بی‌نصیب نمانده  و همچنان در تب و تاب و نوسان است.
از سوی دیگر بورس‌های جهانی که تحت تأثیر کاهش رشد اقتصادی چین و بسته جدید بانک مرکزی اروپا در مسیر نزولی قرار داشتند پس از انتشار آمار اشتغال‌زایی ضعیف اقتصاد آمریکا دچار ضربه جدیدی شدند  و همچنان به روند نزولی خود ادامه داده‌اند.
اما با این شرایط باید دید آیا واقعا وقت آن نرسیده است که اوپک در تصمیمات خود تجدید نظر کند یا خیر، همچنین آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارش ماه گذشته خود پیش بینی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را در مقایسه با ۱.۴ میلیون بشکه در روز که در گزارش ژانویه برآورد کرده بود، بدون تغییر نگه داشت و این در حالی بود که تقاضای چین ماه به ماه رکورد می‌زند و برآورد شده که تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد.
کارشناسان معتقدند گروه اوپک پلاس منتظرند تا  ببینند که آیا اختلالات غیرمنتظره در جای دیگری روی خواهد داد یا خیر در غیر این صورت تصمیم گیری در این باره را تا ژوئن در حالت  تعلیق نگاه خواهند داشت.
لازم به ذکر استف وپک پلاس برای اجتناب از اشباع عرضه در بازار که قیمت‌ها را به شدت کاهش داده بود، از ژانویه دور جدیدی از محدودیت عرضه را به اجرا گذاشت و موافقت کرد به مدت شش ماه، عرضه خود را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.
سهم ۱۱ کشور عضو اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است در حالی که ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در این توافق معاف شده‌اند. مبنای کاهش تولید جدید نیز سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ است.


https://www.euronews.com

 

 

کلیدواژه

تغییر سیاست اوپک

بهای نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها