نفت / شناسه خبر: 63836 / تاریخ انتشار : 1397/12/18 13:54
|

خودکفایی بنزین به مرز هشدار رسید / گران کردن بنزین یا احیای کارت سوخت

با نزدیک‌شدن به عید نوروز و افزایش ترددهای داخل و خارج شهری مصرف روزانه بنزین در کشور به اوج رسیده و این زنگ خطری است برای بنزین و خودکفایی ایران در زمینه تولید بنزین....

نفت امروز /با نزدیک‌شدن به عید نوروز و افزایش ترددهای داخل و خارج شهری مصرف روزانه بنزین در کشور به اوج رسیده و این زنگ خطری است برای بنزین و خودکفایی ایران در زمینه تولید بنزین ، از همین رو مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیلی احیای دوباره کارت‌های سوخت و انجام سهمیه‌بندی و یا فعال‌سازی کارت‌های سوخت بدون سهمیه‌بندی را ضروری دانست.
بعد از  این که وزارت نفت  پنج‌شنبه گذشته آخرین آمار میانگین مصرف روزانه بنزین در اسفند امسال را به شکل رسمی اعلام کرد. معلوم شد که میانگین مصرف روزانه بنزین در ماه جاری که حدود دو هفته تا پایان آن باقی مانده، به ۸۸ میلیون لیتر در روز رسیده است. این آمار در حالی از سمت وزارت نفت اعلام شده است که آخرین ماه از هر سال به دلیل نزدیک‌شدن به عید نوروز و افزایش ترددهای داخل شهری مصرف روزانه بنزین در کشور به اوج می‌رسد. بنابراین ممکن است در دو هفته باقی مانده تا پایان سال، میانگین اعلام شده برای مصرف روزانه بنزین تغییر رو به بالایی داشته باشد.  
اما اهمیت این  آماربه این علت است که با معلوم شدن افزایش مصرف سوخت ایرانی‌ها و عدم جوابدهی روش‌های مسئولین امر در کاهش مصرف بنزین، ممکن است ایران کشور دوباره با کمبود بنزین مواجه شود و این برخلاف سیاست‌های کشور در جهت خودکفایی در زمینه تولید و مصرف بنزین خواهد بود .
در واقع این چشم‌انداز، هشدار «کنترل مصرف سوخت» از سمت کارشناسان را به همراه دارد زیرا چنانچه این رشدلجام‌گسیخته کنترل نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد از بین رفتن دستاورد خودکفایی در تولید بنزین خواهیم بود.
از سویی دیگر مجموع تولید بنزین در ایران، با بهره‌برداری کامل از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در آخرین روزهای بهمن گذشته به بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید. با این حال این میزان تولید نیز حاشیه امنی برای تامین تقاضای داخلی سوخت و رهایی از واردات بنزین خواهد بود. از‌ این‌رو لزوم اتخاذ راهکاری اساسی برای تغییر سیاست‌های بنزینی به منظور حفظ خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از قاچاق گسترده سوخت از کشور، به‌طور مکرر از سمت کارشناسان خطاب به دولت اعلام می‌شود.
در همین راستا، صاحب‌نظران یکی از راهکارهای مهم در زمینه اصلاح الگوی مصرف را افزایش و در حقیقت واقعی‌کردن قیمت انواع سوخت و به‌ویژه بنزین در کشور می‌دانند زیرا بر اساس آمارها، ایران در میان کشورهای جهان، ارزان‌ترین انرژی را در انواع مختلف آن، عرضه می‌کند و همین امر سبب شده است در زمینه مصرف، گوی سبقت را از دیگران برباید و به یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در جهان تبدیل شود.
از سویی دیگر نیز،این تفاوت فاحش قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه زمینه قاچاق گسترده این کالا را به وجود آورده که نیاز به تدبیر مناسب دارد؛ و یکی از راهکارهای مواجهه با این موضوع، الزام استفاده از کارت سوخت خودرو در هنگام سوخت گیری و ممنوعیت هرگونه مبادله بنزین خارج از سامانه است .
به علاوه می‌توان با استفاده از انواع فناوری‌ها از جمله نصب دوربین‌های پلاک خوان در جایگاه‌ها برای کنترل و تأیید ورود خودروها یا فناوری RFID هر کارت سوخت را منحصر به یک خودرو کرد و از استفاده از کارت خودروی دیگر جلوگیری کرد.
اگرچه به‌تازگی وزارت نفت اعلام کرد که ایران در تولید بنزین خودکفا شده است، اما فعالان حوزه انرژی بر این باورند که در صورت تداوم روند کنونی مصرف در کشور، در سال‌های آینده به واردکننده عمده بنزین بدل خواهیم شد، اما به‌نظر می‌رسد با پایان‌یافتن بررسی لایحه بودجه ۹۸ و عدم توجه به اصلاح یارانه‌های پنهان انرژی و سوخت، اکنون از هدف تعیین‌شده سال ۱۴۰۰، فاصله بیشتری گرفتیم و در سال جدید نیز نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت اتلاف انرژی و منابع مالی این حوزه داشت
 اختصاصی

کلیدواژه

خوکفایی در زمینه تولید بنزین

افزایش مصرف سوخت

کارت سوخت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها