نفت / شناسه خبر: 53830 / تاریخ انتشار : 1397/12/15 10:11
|

نفت خام ایران این بار هم در بورس بی‌مشتری ماند

برای ششمین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد، اما در نهایت سفارشی بر کفه تقاضا ننشست، اما چرا؟

نفت امروز /تاکنون ۶ بار نفت خام در بورس انرژی عرضه شده، اما سه نوبت برای این عرضه‌ها هیچ مشتری برای خرید اقدام نکرده است و تنها در سه دوره بورس توانست نفت خام بفروشد.
گفتنی است وزارت نفت هم برای عرضه نفت خود تا جایی که می‌توانست تخفیف و امتیاز داد، . قرار شد هر یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار به ازای هر بشکه عرضه شود و در این عرضه، علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‌المللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا نیزمحقق شود. هم‌چنین دوره تسویه حساب معاملات نیز از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافتاما با این وجود در زمینه پیدا کردن مشتری چندان هم موفق نبود.
کارشناسان می‌گویند،در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که خریدار ملزم باشد نفت را به یک پالایشگاه بدهد، در حالی که در ایران خریدار باید قرارداد با پالایشگاه را ارائه کند. هم‌چنین باید ۱۰ درصد پیش پرداخت بدهد که وارد بورس شود و وقتی وارد شد، باید ۲۰ درصد پیش پرداخت، پرداخت کند. در صورتی که در بورس‌های دنیا بورس سلف است یعنی به‌صورت کاغذی عمل می‌شود و این فرآیند در بورس ما تعریف نشده است
از سویی دیگر نیز باید گفت، بورس در دنیا برای توسعه فعالیت‌ها برای بخش خصوصی به وجود آمده،هنوز به بخش خصوصی ایران این فرصت داده نشده است که بتواند از توانمندی‌های خودش استفاده کند. در واقع هنوز اعتماد بین فعالان بخش خصوصی و اداره کنندگان بورس و عرضه کننده یک طرفه ایجاد نشده و به همین دلیل این بخش‌ها نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کننددر واقع باید گفت بورس می‌آید تا بخش خصوصی را قوی کند و محدودیتهای این بخش را کاهش دهد.
همچنین باید گفت همه جا بورس محل داد و ستد است اما در بورس ایران داد و ستد انجام نمی‌شودو پویا نیست و شاید یکی دیگر از علت های عدم استقبال از  بورس همین موازی کاری وزارت نفت در فروش است زیرا در حال حاضر مشتریان نفتی ترجیح می دهند نفت را بی واسطه و بدون دردسر از شرکت ملی نفت خریداری کنند و خود را درگیر قوانین بورس قرار ندهند. از این رو قیمت گذاری در بورس و فروش در این بازار تحت الشعاع قیمت های خارج از بورس قرار گرفته است.
اما در پایان باید گفت، فروش نفت توسط بخش خصوصی مقوله ای است که هرچند به عقیده برخی امکان پذیر است، اما ورای در نظر گرفتن امکان آن باید در نظر داشت که چنین ایده ای همچنان خام بوده و کارشناسان و متخصصان در این زمینه به اتفاق نظر نرسیده اند، و باید با ازمون و خطا و به مرور پیش برود و حال باید دید سرانجام این راهکار پیش روی مسئولین برای فرار از  بحران تحریم آمریکا جواب خواهد داد یا خیر.  
 

اختصاصی

کلیدواژه

نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی

عرضه نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها