نفت / شناسه خبر: 53822 / تاریخ انتشار : 1397/12/14 10:21
|

خرید نفت ایرانی، به شرط ایاب و ذهاب!

در روزهایی که اولویت اصلی ایران فروش بیشتر نفت است، هر امتیازی میتواند سبب ترغیب مستریان شود، یکی دیگر از تسهیلاتی که مورد استقبال خریداران نفتی ایران قرار گرفته است، حمل نفت توسط نفتکش های داخلی است.

نفت امروز /با آغاز تحریم‌های نفتی ایران و افزایش احتمال محروم شدن نفتکش‌های کشورهای خربدار نفت ایرانی که  از سویی دیگر نیز در تعامل با آمریکا بودند موجب شده تا نفتکش داران تمایل چندانی به حمل نفت ایران نداشته باشند؛ بیشتر این نفتکش‌دارن می‌ترسیدند که از بازار رو به رشد حمل نفت خام آمریکا از میادین نفت شیل این کشور در تگزاس یا چاه های نفت خلیج مکزیک به دلیل کار با ایران محروم شوند.

و از همان روزها بود که  رسانه‌ها از کاهش صادرات نفت ایران به دلیل سخت شدن شرایط گفتند ونگران به صفر رسیدن فروش نفت ایران بودند، اما با گذشت چندین ماه از  این شرایط بحرانی  ایران ثابت کرد مرد روزهای سخت و بحرانی است .

با این‌که، آمریکا به مشتری‌های بزرگ نفت ایران مهلت داده تا ماه می ۲۰۱۹ واردات نفت خام خود را از ایران کاهش دهند و واردات نفت را از این کشور متوقف کنند، اما ظاهرا روندی که صادرات نفت ایران به مشتری‌های بزرگش دارد بعید به بنظر می رسد که این اتفاق رخ دهد و آنها کما فی السابق نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری خواهند کرد.

از سویی دیگر نیز، مشتری های نفت ایران نیز به دنبال نفت جایگزین نیستند زیرا بدست آوردن مشابه نفت ایران در فواصل دورتر قرار دارد که صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.اما با اینحال ایرانی ها نیز تسهیلاتی را به مشتری های نفت خود می دهد که در پیشبرد روند صادرات نفت بی تاثیر نبوده و چه بسا باعث ترغیب مشتریان به خرید بیشتر شده است.

یکی از این ترفندها، حمل نفت توسط نفتکش های داخلی که این یک مزیت برای ایران محسوب می شود و از طرف دیگر بیمه نفتکش‌ها نیز توسط بیمه های داخلی ایران تامین می شود که ظاهرا نشان می دهد ایران از این بابت مشکلی ندارد و می تواند تا هر زمان که مشتری ها بخواهند نفت مورد نیازشان را تامین کند.

در واقع این راهکار، راه دررویی بود در راستای اقدام آمریکا مبنی بر جلوگیری از بیمه کردن نفتکش‌هایی ایرانی که نفت ایران را حمل می‌کردند.و با ممانعت شرکت‌های بیمه‌ای دنیا از بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران، شرکت‌های نفتکش نیز از جابه‌جایی نفت ایران خودداری می‌کنند. و از این رو طبق اخبار منتشر شده معلوم شد که  پالایشگاه‌های چینی قراردادهای بلندمدت خرید نفت از ایران را تغییر داده‌اند و از این پس نفت صادراتی ایران به این کشور توسط ناوگان شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شود.

همچنین گفتنی است، موسسه مشورتی اف‌جی‌ای(Facts Global Energy)  نیز اعلام کرد: با فرض اینکه پس از به اجرا در آمدن تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه کاهش ‌یابد و بخش عمده این نفت به چین صادر شود تاکید می‌کند ایران می‌تواند به راحتی کل صادرات نفت خود را از طریق ناوگان تانکری داخلی انجام دهد. این موسسه مشورتی اعلام کرده در ماه جولای و دو هفته نخست ماه آگوست، تمام صادرات نفت ایران به چین توسط تانکرهای ایرانی انجام شده است. چینی‌ها همچنین شرایط قراردادهای خرید نفت را به تحویل در ساحل خود تغییر داده‌اند تا ریسک ناشی از حمل نفت ایران را به حداقل برسانند.

اختصاصی

کلیدواژه

تحریم ایران

فروش نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها