نفت / شناسه خبر: 53791 / تاریخ انتشار : 1397/12/12 10:16
|

بلاتکلیفی درصادرات گاز ایران، تا کی؟

تا پیش از این بزرگترین نگرانی دلواپسان حوزه انرژی کشور این بود که چه کار باید کرد تا عقب ماندگی تولید نسبت به قطر را جبران کنیم، اما این روزها سوال اصلی این است...

نفت امروز /تا پیش از این بزرگترین نگرانی  دلواپسان حوزه انرژی کشور این بود که  چه کار باید کرد تا عقب ماندگی تولید نسبت به قطر را جبران کنیم، اما این روزها سوال اصلی این است که با توجه به تولید حداکثری، با این حجم عظیم تولید در پارس جنوبی چه باید کرد؟

تا همین چند سال پیش ایران به شدت  با معضل قطع گاز بخش خانگی، صنایع و پتروشیمی مواجه بود، اما اکنون به پشتوانه برنامه‌ریزی صحیح مسئولین در راه اندازی فازهای پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ضمن رفع نیاز داخل، آماده نقش آفرینی بیشتر در صادرات گاز و کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی هستیم.
امروزمجموع تولید روزانه گاز کشور امروز به بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده که فراتر از نیاز داخلی است و حتی امکان برآورده کردن حجم قابل توجهی از نیاز کشورهای همسایه به گاز را نیز دارد و پیش بینی می شود با راه اندازی همه فازهای پارس جنوبی، تولید گاز کشور به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کند که این موضوع مصرف کنندگان بزرگ گاز مانند اروپا و شبه قاره هند را به تکاپو انداخته تا بخشی از نیاز خود را از طریق ایران تامین کنند.
اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که برنامه‌های صادرات گاز کشور همچنان در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد. صادرات گاز به پاکستان از طریق خط لوله IP تنها به پیگیری از راه دور  و ابراز علاقه‌های طرفین در سطح رسانه‌ها متوقف گردیده و پیشرفتی در اجرای آن به نظر نمی‌رسد حال آنکه  خط لوله تاپی رقیب این خط لوله با جدیت در حال پیگیری است.
از سویی دیگر نیز،صادرات گاز به عمان و بصره و سایر مقاصد خواهان گاز  ایران همچنان مسکوت مانده است و به نظر میرسد مسئولین علی رغم این مازاد تولید و نیاز کشور به درآمد حاصل از آن تلاش چندانی برای فروش نفت گاز ندارند
علاوه بر درآمد حاصل از  صادارت گاز نباید این نکته را نیز فراموش کنیم که، یکی دیگر از ویژگی‌های صادارت گاز  استفاده از مزایای سیاسی و امنیتی آن است، چرا که به دلیل وابسته شدن امنیت انرژی کشور وارد کننده به واردات گاز از ایران عملا  مانع اعمال تحریم شده و در روابط سیاسی نیز به عنوان ابزاری موجب افزایش توان چانه زنی کشور خواهد گردید.
اما نکته ای که در این میان مطرح است این است که چرا مسئولین امر در حین تکمیل فاز های پارس جنوبی و افزایش تولید گاز به فکر بسترهای مناسب برای صادارت آن نبودند و در حال حاضر نیزچندان پیگیر فروش آن نیستند؟
و در پایان باید گفت مسئله صادارت گاز و تمام بی برنامگی‌های آن باعث شده است این سرمایه ملی و پر سود با قیمت‌های پایین در مصارف غیرضروری و زیانده در داخل کشور به مصرف برسد که نتایج مثبتی برای کشور به همراه نداشت است.
بنابراین ضروری است مسئولین در کنار تلاش برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در میدان مشترک پارس جنوبی توجه ویژه‌ای به توسعه بازارهای صادراتی کشور در همسایگی ایران کنند تا ضمن جلوگیری از هدر رفت این منابع برای کشور بتوان از مزایای سیاسی و امنیتی این صادرات در مواقع بحرانی همچون تحریم کنونی برای کشور نیز بهره برد.

اختصاصی


 

کلیدواژه

بلاتکلیفی در صادارت گاز ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها