نفت / شناسه خبر: 53743 / تاریخ انتشار : 1397/12/6 18:14
|

اقدام سبز پتروشیمی کارون، جهت احیای محیط زیست ستودنی است

الگوی عملگرایی صنعت اگر بر اساس اسلوب اخلاق زیست محیطی نباشد، بلاشک سوءتاثیرات جبران ناپذیری بر طبیعت بجای می‌گذارد. نمونه این روال نامناسب را می‌توان ...

نفت امروز /الگوی عملگرایی صنعت اگر بر اساس اسلوب اخلاق زیست محیطی نباشد، بلاشک سوءتاثیرات جبران ناپذیری بر طبیعت بجای می‌گذارد. نمونه این روال نامناسب را می‌توان در جای جای ایران دید. به صرف نتیجه‌گرایی و افزایش راندمان و سود اقتصادی، توان صنعتی کشور به هر قیمتی از روح زبان‌بسته محیط زیست بهره می‎برد. ضمن جای خالی قانون و وجدان آدمی، شهوت طمع‌ورزی دو چندان شده تا آنجا که سال‌هاست کوس انقلاب زیست محیطی، از حد طراوت به مرز شقاوت، به‌صدا درآمده است.

در این میان پتروشیمی‌ها را باید یکی از آلاینده‌ترین صنایعی دانست که در آلودگی آسمان سبز و خاک گوهرنشان ایران یدطولایی دارند. ناگفته نماند در ایران، سیاهی سیاست دولت‌ها بر آتشی که به جان محیط زیست افتاده، بسان بنزینی بوده که حریم محیط زیست و اخلاق را حریق بخشیده است؛ آنچنانکه رئیس کمیسیون سابق سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت یازدهم در قبال تولید بنزین گفته بود بنزین تولید شده توسط واحدهای پتروشیمی، مایع غیر استاندارد و خطرناکی است که به غلط نام آن را بنزین گذاشته‌اند. به گفته این مقام مسئول ایران دارای رتبه اول ابتلا به سرطان در جهان است.

با وجود چنین اوضاعی نقش پتروشیمی‌ها در آلودگی و یا سلامت محیط زیست پررنگ‌تر می‌شود. آلودگی استان خوزستان نمونه بارز آلودگی‌هایی است که ماحصل سیاست‌های غلط در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است. ماهشهر از شهرهای استان خوزستان، به عنوان قطب صنعت پتروشیمی کشور، این درد را با مغز استخوان حس می‌کند. وفور واحدهای پتروشیمی در ماهشهر موجب شده که گاه میزان آلودگی چند ده برابر حد مجاز باشد.

پتروشیمی کارون به جهت تعهد به اخلاق زیست محیطی، از همان دهه ۸۰ و همزمان با راه‌اندازی، تلاش فراوانی جهت رعایت اصول احترام به محیط زیست از خود نشان داده است. در همین راستا پتروشیمی کارون جهت محو پسماندها از یک زباله‌سوز با ظرفیت بالا بهره می‌برد. ظرفیت اسمی این زباله سوز، برابر با ۸۷۶۰ تن در سال است. از حرارت حاصل از سوزاندن پسماندها، جهت تولید بخشی از بخار مورد نیاز شرکت پتروشیمی کارون استفاده می‌شود که این موضوع نقطه عطفی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی محسوب می‌شود. از طرفی گازهای خروجی زباله‌سوز مطابق با استانداردهای اروپا است. دودکش این واحد دارای تجهیزات پایش آنلاین جهت پایش کلیه گازهای خروجی می‌باشد.

توسعه ۱۱۰۰ متر مربعی فضای سبز مجتمع کارون از همان دهه ۸۰، از نمونه توجهات دیگر مدیریت به محیط زیست است. تبدیل حدود ۱۱۰۰ متر مربع از محیط کارخانه به فضای سبز و کاشت گونه‌های درختی و گیاهی سازگار با آب و هوای منطقه  به دلیل اهمیت به محیط زیست، امری بسیار ارزنده محسوب می‌شود که می‌تواند به مثابه الگویی رفتاری برای سایر واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته شود.

با مداقه در فضای سبز این پتروشیمی متوجه می‌شویم که این مجتمع با داشتن گونه‌های متنوعی از قبیل درخت‌های کنوکارپوس، شیشه‌شور و غیره و همچنین گل کاری‌های وسیع با گل‌های فصلی همچون ناز، قرمز، لاله عباسی، کوکب و اطلسی، یکی از زیباترین فضاهای سبز را در میان واحدهای صنعتی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دارا است.

در آخرین اقدامی که مدیریت کنونی پتروشیمی کارون جهت حفظ محیط زیست انجام داده، پساب‌های فرآیندی و صنعتی و همچنین رواناب‌های واحدهای بهره‌برداری به شیوه قابل تحسینی مدیریت شده است. اخیرا پاکسازی پسماندهای مجاور پتروشیمی که نمایی نه چندان مطلوب را ایجاد کرده بود، در نهایت فضای سبز زیبایی را رقم زده است؛ طوری که برخی از پرندگان منطقه با تغییر فضای پیشین، ساعاتی از روز در این فضا سپری می‌کنند. ضمن همت برای پاکسازی این منطقه، شاهد طبیعی شدن منظره و جان گرفتن طبیعت این مکان هستیم. پیش از پاکسازی، بوی تعفن و وجود زباله‌های چهره‌ی محیط مذکور را مقبوح نموده بود. در ادامه عکس‌هایی از این منظره زیبا را می‌بینید.

خاطر نشان می‌شود در حال حاضر شرکت پتروشیمی کارون دارای ۰۰۰/۳۰ متر مربع فضای سبز می‌باشد. در حقیقت به جهت توجه مدیران مربوطه به جایگاه محیط زیست، حدود ۱۰ درصد از مساحت شرکت به فضای سبز اختصاص داده شده است.         
 

کلیدواژه

ماهشهر

پتروشیمی کارون

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها