نفت / شناسه خبر: 53723 / تاریخ انتشار : 1397/12/4 17:53
|

چرا CNG بهترین نوع سوخت برای خودرو است؟

کارشناس بازرسی فنی مدیریت طرح CNG در قالب یادداشتی تشریح کرد که چرا CNG بهترین سوخت پاک، ایمن، ارزان و قابل اعتماد در ایران است.

نفت امروز /مشکلات زیست محیطی آلودگی هوا، محدودیت‌های تأمین و واردات سوخت‌ بنزین و گازوئیل، هزینه بالای تهیه این سوخت‌ها، وضعیت سیاسی و استراتژیک منطقه، تغییرات قیمت و محدودیت‌های ناگهانی مانند سهمیه‌بندی سوخت، در مقابل سوختی پاک برای محیط زیست، دارا بودن رتبه اول ذخایر گازی و رتبه چهارم تولیدکننده گاز در جهان، وجود بیش از ۲۴۰۰ ایستگاه‌ سوخت‌رسانی گاز طبیعی فشرده در سراسر کشور، قیمت پایین نسبت به سوخت‌های دیگر، تغییرات بسیار کم قیمت نسبت به سایر سوخت‌ها در شرایط بحرانی و ایمنی بالا، از مزایای بسیار خوب و جذاب و دلایلی منطقی و قابل اعتماد، برای استفاده از CNG به عنوان اقتصادی‌ترین سوخت خودروها در ایران تبدیل شده است.

وجود منابع عظیم گاز و شبکه سراسری خطوط لوله در ایران ضمن ارزان تمام شدن سوختCNG، اطمینان در تأمین و در دسترس بودن سوخت خودروها، تحت هر شرایط بحرانی را همواره تضمین خواهد نمود. تولید خودروهای پایه گازسوز شرکت‌های خودروساز و تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز در مراکز مجاز، مناسب با شرایط اقلیمی ایران، تولید و تأمین قطعات کیت و مخزن خودروهای گازسوز در داخل کشور، گستردگی خدمات فنی به خودروهای گازسوز از مزایای دیگر استفاده از خودروهای گازسوز در ایران است.

آزمایش‌های صورت گرفته روی قطعات و تجهیزات سیستم گاز خودروها، خصوصاً‌ آزمون‌های سختگیرانه مطابق استاندارد جهانی ضمن تأیید صحت عملکرد مناسب، مقاومت و ایمنی بالای مخازن گازCNG نسبت به سایر مخازن سوخت‌های دیگر را مشخص می‌کند. حوادثی چون، سقوط هواپیمای ترابری C۱۳۰ مورخ ۱۵/۰۹/۸۴ بر فراز یک محوطه مسکونی دارای خودروهای CNGسوز در تهران، دو مورد برخورد قطار با وانت نیسان گازسوز یکی در قم مورخ ۱۲/۰۶/۸۵ و مازندران، نشت مواد نفتی در جایگاه بنزین در تهران و آتش‌سوزی وسیع که منجر به آتش گرفتن تعدادی خودرو پارک شده شامل خودروهای دوگانه سوز(بنزین+CNG) شد، نشانی بر قابل اعتماد بودن مخازن این خودروها از نظر خطر انفجار است. لازم به ذکر است کلیه حوادث بوجود آمده در خودروهای CNGسوز مربوط به مخازن این خودروها بوده که ۶۳ درصد به علت دستکاری (برشکاری و جوشکاری) و ۳۷ درصد به علت خوردگی یا پوسیدگی بر اثر رطوبت و عدم معاینه‌فنی خودروهای گازسوز بوده‌است.

 استفاده از سوختCNG علاوه بر کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی که موجب افزایش بیماری‌های تنفسی می‌گردد، صرفه اقتصادی حاصله از آن برای دولت فرصت‌های دیگری را برای ایجاد زیرساخت‌های اساسی و توسعه در کشور را ایجاد خواهد نمود.

 منبع:تسنیم

کلیدواژه

کارشناس بازرسی فنی مدیریت طرح CNG د

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها