نفت / شناسه خبر: 53712 / تاریخ انتشار : 1397/12/4 17:27
|

نقش‎آفرینی بخش خصوصی در صنعت حفاری ایران افزایش یافته است

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به افزایش نقش‎آفرینی بخش خصوصی در صنعت حفاری کشور اشاره کرد و گفت: زمانی بخش حفاری به‌طور کامل در اختیار دولت بود و امروز سهم ...

نفت امروز /مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به افزایش نقش‎آفرینی بخش خصوصی در صنعت حفاری کشور اشاره کرد و گفت: زمانی بخش حفاری به‌طور کامل در اختیار دولت بود و امروز سهم شرکت ملی حفاری ایران به عنوان نماینده دولت در این بخش بیش از ۶۰ درصد نیست.

رامین حاتمی امروز (شنبه، چهارم اسفندماه) در نشست تخصصی «شرکت‌های حفاری و توسعه دهنده: نقش‌آفرینی در حفظ و نگهداشت تولید نفت ایران» با بیان این مطلب افزود: با توجه به هدف‌گذاری‌های افزایش تولید نفت و گاز در برنامه ششم توسعه و نظر به این‌که بیشتر میدان‌های نیمه دوم عمر خود را سپری می‌کنند و با افت طبیعی مخزن روبه‌رو هستیم،  در سال‌های آینده نیاز به حفاری چاه‌های جدید و تعمیرات افزایش خواهد یافت و باید حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه افت تولید نفت را جبران کنیم.

وی با اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن تحول در برخی رویکردها ادامه داد: این تغییر رویکرد در بخش کارفرمایی آغاز شده که از مصادیق آن می‌توان به تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی (آی‌پی‌سی)، تدوین طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، واگذاری ان‌جی‌ال‌ها به بخش خصوصی و ... اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، برون‌سپاری بعضی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی ناگزیر با انتقال میزانی از ریسک نیز همراه خواهد بود و بخش پیمانکاری باید خود را برای فعالیت و قبول این میزان ریسک آماده کند و به دانش و فناوری‌های روزآمد تجهیز شود.

حاتمی انتقال فناوری و دانش فنی روزآمد دنیا، توجه بیشتر به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تغییر روش‌های سنتی، حمایت بیشتر کارفرما از بخش خصوصی، توجه به نقش تاثیرگذار شرکت‌های حفاری در صیانت از تولید نفت و گاز و توسعه تحقیق و پژوهش در شرکت‌های حفاری را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی بتواند در صنعت حفاری ایران نقش موثرتری ایفا کند.

 منبع:شانا

کلیدواژه

رامین حاتمی

صنعت حفاری ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها