نفت / شناسه خبر: 43707 / تاریخ انتشار : 1397/12/4 10:35
|

نفت امروز گزارش می‌دهد: "نه" بهارستانی‌ها به بنزین گران و "بله" قاطع دولت به این اتفاق!

دولت از تلاش خود در راستای مهار مصرف بنزین در سال آینده ازطریق افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی آن می‌گوید و مجلس از نبود کشش افزایش قیمت این فرآورده در جامعه!

نفت امروز /دولت از تلاش خود در راستای مهار مصرف بنزین در سال آینده ازطریق افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی آن می‌گوید و مجلس از نبود کشش افزایش قیمت این فرآورده در جامعه!

این درحالی است که دولت از یک سو چاره ای جزء افزایش قیمت این فرآورده ندارد و ازسویی دیگر شرایط جامعه برای این امر به هیچ عنوان محیا نیست.

به گفته یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در لایحه بودجه تصمیمی در مورد افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است، چراکه جامعه توان شوک تورمی جدید را ندارد.

براساس اظهارات مهرداد بائوج لاهوتی فعلا هیچ تصمیمی در لایحه بودجه در مورد بنزین و دیگر حامل‌های انرژی گرفته نشده است. اما این به معنای این نیست که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

بنابرگفته های وی،  قبلا در قانون این اختیار به دولت داده شده که افزایش قیمت داشته باشد اما اینکه از چه روشی استفاده کند و آیا انجام بدهد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه هنوز برای سهمیه بندی هم تصمیمی اتخاذ نشده تاکید کرد:  ممکن است دولت بگوید می‌خواهم با افزایش قیمت، حمل و نقل عمومی را مدیریت کنم ولی پیش بینی است که افزایش قیمت بنزین، تورم ایجاد می‌کند بنابراین براحتی نمی‌توان در این خصوص تصمیم گرفت.ضمن آنکه الزامی شدن استفاده از کارت هم مرهون افزایش قیمت است که هنوز برای آن تصمیم‌گیری نشده است.

دراین بین اگرچه زنگنه از دو راه حل سهمیه بندی بنزین و یا افزایش نرخ آن می‌گویند اما کارشناسان با توجه به عدم پیگیری جدی دریافت کارت هوشمند سوخت مصرف کنندگان از سوی این وزارتخانه پیش بینی میکنند افزایش نرخ بنزین اولویت اول دولت روحانی برای مهار افزایش مصرف این فرآورده در سال آینده خواهد بود.

براین اساس اظهارنظرها تا کنون تا مرز ۵ هزار تومان در ازای هر لیتر بنزین را هدف قرار داده اند که به گفته زنگنه با توجه به آنکه دولت روحانی تلاش دارد تا آنجا که مردم کشش دارند قیمت را افزایش دهد بنابراین باید منتظر بود و دید از نظر دولت دوازدهم و یاران همراهش مردم تا چه اندازه افزایش نرخ بنزین را پذیراهستند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این  معاون اول رئیس جمهور تاکید کرده بود دولت به دنبال افزایش قیمت نیست، اما چاره‌ای جز احیای کارت سوخت وجود ندارد.

براساس این گزارش، طبق اعلام دولت در نیمه مهرماه سال جاری «در هر روز ۹۱ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود، یعنی ایرانی‌ها در هر ساعت ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این رقم تقریباً ۶ برابر میانگین مصرف بنزین در جهان است.»

از سویی دیگر، کارشناسان تاکید دارند دولت روحانی با بهره گیری از رسانه ها و اعلام حدس و گمان های مختلف از نرخ بنزین و اعلام پیش بینی‌هایی مبنی بر نرخ های نجومی سعی بر عادی سازی افزایش قیمت این فرآورده حداقل بیش از هزار تومان در هر لیتر دارند.

با اینحال باید دید در نهایت چه تصمیمی دراین خصوص گرفته خواهد شد و سیاست های بنزینی کشور به کدام سمت سوق خواهد یافت.

منبع:اختصاصی

کلیدواژه

افزایش قیمت بنزین

نفت امروز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها