نفت / شناسه خبر: 43684 / تاریخ انتشار : 1397/11/29 12:37
|

صنایع پتروشیمی ماهشهر رکورددار دریافت اخطاریه‌های محیط زیستی خوزستان

از۲۴ واحد صنعتی پتروشیمی بندر ماهشهر، تنها ۶ واحد پتروشیمی سند سبز را دریافت کرده اند. الزام واحدهای پتروشیمی به تهیه سند سبز منجر به کاهش بخش مهمی از آلاینده های زیست محیطی ماهشهر که بالاترین اخطاریه

نفت امروز /از۲۴ واحد صنعتی پتروشیمی بندر ماهشهر، تنها ۶ واحد پتروشیمی سند سبز را دریافت کرده اند. الزام واحدهای پتروشیمی به تهیه سند سبز منجر به کاهش بخش مهمی از آلاینده های زیست محیطی ماهشهر که بالاترین اخطاریه های محیط زیستی استان خوزستان را دریافت کرده است خواهد شد.

صنایع پتروشیمی با آلودگی های فراوانی که به محیط وارد می کنند، یکی از مخرب ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شوند. پتروشیمی ها علاوه بر انتشار انواعی از هیدروکربن ها، فنل ها، سولفور، ذرات معلق، اسید نفتالیک و سایر موادشیمایی که منجر به آلودگی هوا می شود، با رهاسازی کاتالیزورها یا غبارهای کک، زیرتانک و لجن باعث آلودگی خاک نیز می شوند. علاوه بر آلودگی خاک و هوا، آلودگی صوتی را نیز باید به این واحدهای صنعتی اضافه کرد. تاثیر این آلاینده ها علاوه بر محیط زیست باعث بروز انواع سرطان در انسان نیز می شود.

یکی از هات اسپات های آلاینده صنایع پتروشیمی کشور، بندر ماهشهر در استان خوزستان است. این شهر که به عنوان قطب صنایع پتروشیمی کشور محسوب می شود با داشتن  ۲۴ واحد صنعتی فعال در حوزه پتروشیمی قطب استراتژیک صنایع پتروشیمی کشور است.

به همین دلیل فعالیت واحدهای پتروشیمی آن همواره زیر ذره بین کارشناسان قرار داشته اند. بندر ماهشهر یکی از آلوده ترین شهرهای استان خوزستان است. این شهرستان در شش ماهه نخست سال۹۷ بیشترین تعداد اخطاریه های محیط زیستی را در هر سه زمینه آب، خاک و هوا در  استان خوزستان از سوی اداره محیط زیست این استان دریافت کرده است.

احداث واحدهای جدید پتروشیمی در این شهر در حالی ادامه دارد که محیط زیست استان خوزستان، چند سالی می شود که بر اتمام ظرفیت این منطقه در پذیرش واحدهای جدید تاکید دارد.

از سوی دیگر سازمان محیط زیست برای تشویق واحدهای پتروشیمی طرح سند سبز را اجرایی کرده است که در صورت اجرایی شدن توسط واحدهای صنعتی پتروشیمی علاوه بر کاهش اثرات مخرب محیط زیستی، سود مالی نیز برای آنها به همراه خواهد داشت، پتروشیمی هایی که سند سبز سازمان محیط زیست را اخذ کنند، از پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری ها معاف هستند.

سلیمانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان ماهشهر با اشاره به نقش سند سبز در بهبود وضعیت محیط زیست منطقه ماهشهر در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: سند سبز پتروشیمی ها در کنترل آلودگی هوا، مدیریت پسماند، آلودگی پساب و مدیریت انرژی موثر است و واحدهایی که این فاکتورها را رعایت کنند، کاندید انتخاب صنعت سبز خواهند شد.

اما در شهرستان ماهشهر، از ۲۶ واحد صنعتی پتروشیمی، تنها ۶ واحد سند سبز پتروشیمی ها را اخذ کرده اند. به گفته سلیمانی در بندرماهشهر تنها واحدهای پتروشیمی فن آوران، تخت جمشید، شرکت پتروشیمی لاله، امیرکبیر، شیمی بافت و شرکت پتروشیمی لاله سند سبز را دریافت کرده اند.

اواسط بهمن ماه سال جاری فلرهای پتروشیمی مارون باعث آلودگی هوای این شهر شده بود. پتروشیمی مارون از جمله واحدهایی است که تاکنون سند سبز را تهیه نکرده است.  بعلاوه مساله آلودگی آب شرب نیز همچنان به قوت خود باقی است. این در حالی است که آلودگی آب و هوای این شهرستان مشکلات بسیاری را برای مردم این شهرستان بندری ایجاد کرده است و الزام این واحدهای صنعتی به تهیه سند سبز منجر به کاهش بخش مهمی از آلاینده های زیست محیطی این شهر خواهد شد.

 منبع:اقتصاد آنلاین

کلیدواژه

دریافت اخطاریه‌های محیط زیستی خوزستان

قطب صنایع پتروشیمی کشور فاقد سند سبز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها