نفت / شناسه خبر: 43674 / تاریخ انتشار : 1397/11/29 09:39
|

نفت امروز گزارش می‌دهد: اوپک بازهم پدرسالار بازار نفت می‌شود

در شرایطی که قیمت نفت روند افزایشی به خود گرفته همراهان اوپک تولید خود را کاهش داده اند تا شاید ازاین طریق وفاداری خود به توافقات این سازمان را نشان دهند.

نفت امروز /در شرایطی که قیمت نفت روند افزایشی به خود گرفته همراهان اوپک تولید خود را کاهش داده اند تا شاید ازاین طریق وفاداری خود به توافقات این سازمان را نشان دهند.
براساس آمارهای موجود، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، مقدار تولید ۱۴ کشور عضو اوپک را در ماه ژانویه ۳۰ میلیون و ۸۰۶ هزار بشکه در روز عنوان کرد که این رقم در دسامبر ۲۰۱۸، ۳۱ میلیون و ۶۰۳ هزار بشکه در روز بوده است.
همچنین در میان اعضای اوپک، عربستان بیشترین کاهش تولید را با ۳۵۰ هزار بشکه در روز ثبت کرده است و پس از آن، امارات با ۱۴۶ و کویت با ۹۰ هزار بشکه کاهش در جایگاه بعدی قرار دارد.
دراین بین یک مقام مسئول در وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور تولید نفت را از میدان مجنون که در گذشته ۲۲۰ هزار بشکه در روز بود را به رقم ۱۰۴ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.
براساس اظهارات وی، این کاهش به دلیل توافقی است که اعضای اوپک به منظور کاهش تولید نفت گرفته‌اند، با این حال باید اعلام کرد که عراق روزانه توانایی تولید بیش از ۵ میلیون بشکه نفت را دارد، اما براساس توافقی که با اعضای اوپک گرفته است، ملزم حمایت از کاهش تولید است و این کار را انجام خواهد داد.
این درحالی است که قیمت نفت دراین روزها سیر صعودی در پیش گرفته است. درحال حاضر هر بشکه نفت دبیلیو تی او بیش از ۵۵ دلار خریدوفروش می‌شود. براساس گفته های کارشناسان،  افزایش قیمت نفت در روزهای اخیرا سه علت اصلی و یک علت فرعی دارد که اولین علت کاهش عرضه نفت و دیگری بهبود تقاضا و سومین مورد گفت وگوهای تجاری بین آمریکا و چین است.با اینحال پیش بینی می‌شود این روال ادامه دار خواهد بود و باید دید اعضای اوپک تا چه اندازه می‌توانند به تعهد خود پایبند باشند و قید سود کلان خود را بزنند؟
براساس این گزارش، اوپک در نشست ۱۷۵ خود تصمیم گرفت تولید خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد، بر اساس این تصمیم، ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید معاف شدند.
از طرف دیگر برخی از کارشناسان تاکید دارند تصمیمی که بین اعضای اوپک و غیر اوپک در خصوص عرضه نفت گرفته شده است می تواند از دیگر دلایلی باشد که منجر به رشد قیمت نفت در بازار شده است.
محمد بارکیندو دبیر کل سازمان اوپک نیز به گسترش گفت وگوها بین اعضا تاکید کرده است و اعلام کرده است از هر گفت‌وگویی در چارچوب پروژه های جدید استقبال می کند و چه بهتر که این گفت وگوها بین اعضا و غیر اعضا باشد.
گزارش جدید سازمان اوپک اضافه کرده است همکاری بین تولیدکنندگان نفت می تواند شرایط بهبود بازار را فراهم آورد که این گفت وگوها باید بامشارکت همه اعضا صورت گیرد که البته نتیجه این گفت وگوها را می‌توان در اجلاس وزارتی ۱۷۵ سازمان اوپک که بین اعضا و غیر اوپکی ها در دسامبر سال ۲۰۱۸ برگزار شد ملاحظه کرد.
وی اضافه کرده است که شرایط فعلی بازار نفت به سمت بهبود قیمت ها و خوشبین است تا شرایط بهبود پیدا کند که براین اساس باید شرایط سرمایه گذاری در صنعت نفت افزایش یابد و گفتوگوها به صورت تدریجی نیز افزایش یابد تا نتیجه خوبی را در بازار نفت شاهد باشیم.
اخیرا تولیدکنندگان نفت نیز تصمیم گرفته اند تا تولید و عرضه را به میانگین ۵ سال گذشته برسانند که این عامل می تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود. و این تصمیمی است که اعضا در جلسه گذشته اوپک اتخاذ کردند تا میزان تولیدشان شفاف باشد و نسبت به این تصمیم نیز پایبند هستند.
بنابراین باید دید بازی اوپک با بازار نفت به کجا ختم خواهد شد؟ و آیا این سازمان پس از سالها می‌تواند نقشی تاثیرگذار در بازار نفت ایفاکند؟

منبع:اختصاصی

کلیدواژه

اوپک

توافق اعضای اوپک

کاهش درآمد نفتی اعضای اوپک

نشست اوپک

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها