نفت / شناسه خبر: 43657 / تاریخ انتشار : 1397/11/28 10:22
|

نفت امروز گزارش می‌دهد: تبدیل "اینستکس" به واژه ای برای سیاسی بازی

زنگنه از ناکامی‌های فروش نفت می‌گوید و ازسویی دیگر وزارت امور خارجه از برد دولتمردان برای رقم زدن مذاکرات با اروپا و رقم خوردن اینستکس به خود می‌بالند. اما از سویی دیگر هستند کارشناسانی که در خط مقدم

نفت امروز /زنگنه از ناکامی‌های فروش نفت می‌گوید و ازسویی دیگر وزارت امور خارجه از برد دولتمردان برای رقم زدن مذاکرات با اروپا و رقم خوردن اینستکس به خود می‌بالند. اما از سویی دیگر هستند کارشناسانی که در خط مقدم انتقاد از تعاملات ظریف و یارانش با اروپایی ها قرار گرفته اند و بی عزتی مردم ناشی از این توافق را هدف گرفته اند.
اما ظاهرا آنطور که از اظهارات وزیرنفت در آخرین نشست مطبوعاتی اش برآمده است مشکلات فروش نفت بیش از آن است که امروز مسوولان به فکر نگاه حساس به ریز بندهای تشکیل اینستکس باشند. با اینحال افرادی چون احمد توکلی با ارسال نامه ای سرگشاده به مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده که این روش اروپائی‌ها عزت و شان مردم را هدف گرفته است.
به گفته وی،  اروپایی‌ها نفت ما را نمی‌خرند؛ فقط به عنوان منجی به ما اجازه می‌دهند با پول نفتی که آنها اجازه فروشش را داده‌اند، غذا و دارو رابه قیمتی که فروشنده انحصارگرتعیین می‌کند،بخریم.
بنابراعتقاد توکلی، این فرمول تحقیرکننده حتی «نفت در برابر غذا» نیست که برای عراق زمان صدام حسین وضع کرده بودند. چون اروپایی‌ها نفت ما را نمی‌خرند فقط به عنوان یک منجی به ما اجازه می‌دهند با پول نفتی که آنها اجازه فروشش را داده‌اند، از آنها غذا و دارو را به قیمتی که فروشنده انحصارگر تعیین می‌کند بخریم تا از گرسنگی و بیماری نجاتمان بدهند! فقط به این تحقیر بسنده نشده است. بیانیه همچنین برای ایران تکلیف تعیین می‌کند که شرکتی شفاف تشکیل دهد که طرف معامله باشد. تازه این سازوکار که معلوم نیست چه وقت اعمال می‌شود مشروط است بر اینکه ایران به سرعت FATF را بپذیرد!
وی درنهایت نامه خود را به این نکته به اتمام رسانده است" برادران و خواهران ارجمند! همه در تلاشیم که گره از کار و معیشت مردم باز کنیم. تردیدی در این امر نه در دولت، نه در مجلس و نه در مجمع نسبت به تعارض این فرایند با استقلال و عزت و آزادی ملت ایران ندارد. در این بحثی نیست. بحث تنها بر سر این است که کدام انتخاب، پذیرش یا رد خواسته‌های مستکبران در گره‌گشایی از کار و معیشت مردم مؤثرتر است"
این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که چندی پیش وزیرنفت دولت دوازدهم درخصوص نحوه فروش نفت و دشواریهای پیش روی خود و یارانش تاکید کرده بود تأخیر به‌وجود آمده در انعقاد قراردادهای نفتی با شرکت‌های ایرانی، عمدی بوده؛ عمدی که به دلیل عدم فروش کامل نفت بوده است! آقای زنگنه معتقد است چون نمی‌توان همه نفت تولیدی را فروخت پس تأخیر ایجاد کرده‌ایم تا مشکل خاصی بروز نکند.
استدلال زنگنه به شکل ساده و خودمانی به این شکل است که با توسعه و افزایش تولید از میادین نفتی، باید نفت آن به فروش برسد تا از محل فروش آن، بازپرداخت‌ها صورت بگیرد، اما چون نمی‌توانستیم این مهم را محقق کنیم، مجبور به تأخیر شدیم.
بنابراین در چنین شرایطی به نظر میرسد در اولین قدم باید ضرورتهای کشور را مدنظر قرارداد که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور اینستکس نه به طور کامل اما تا حدودی می‌تواند برخی از مشکلات اقتصادی کشور را بالاخص در بخش غذا و دارو مرتفع سازد. با اینحال باید دید منتقدان دولت با ارسال نامه های مختلف به نهادهای دولتی در نهابت به کجا خواهند رسید؟
 

منبع:اختصاصی

کلیدواژه

افزایش فروش نفت

بیژن زنگنه

اینستکس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها