نفت / شناسه خبر: 43656 / تاریخ انتشار : 1397/11/27 11:52
|

"مری" به دردسر جدید ترامپ بدل شد/ آشفتگی نفت ترامپ را به عقب نشینی وادار می‌کند؟

"مری" به دردسر جدید بازار نفت بدل شده است. از تحریم ایزان که بگذریم تحریم ونزوئلا نیز برمشکلات بازار جهانی افزوده و گره تمام این مشکلات را کارشناسان در تصمیم‌های لحظه ای ترامپ جستحو می‌کنند.

نفت امروز /

دراین بین ایران و ونزوئلا همچنان نفت خود را با کمی کاهش اما به فروش میرسانند. با اینحال حداقل در خصوص ونزوئلا که نفت فوق سنگین مری را تولید می‌کند قیمتها افزایش یافته و دلال‌ها با سودهای کلان اقدام به فروش نفت این کشور به جشورهائی چون چین می‌کنند.

تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا در شرایطی اعلام شد که بازار به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توافق کاهش تولید اوپک، دچار کمبود عرضه گریدهای نفتی مدیوم و سنگین شده بود.

صادرکنندگان بزرگ نفت در خاورمیانه (عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی، کویت و ایران) معمولاً نفت مدیوم و سنگین عرضه می‌کنند.

نتیجه این شده که از ژانویه، قیمت نفت‌های مدیوم و سنگین در مقایسه با گریدهای سبک‌تر گران‌تر شده است.

به عنوان نمونه، گرید مارس که یک نفت مدیوم تولید منطقه خلیج آمریکا است، در مقایسه با نفت سبک شیرین لوئیزیانا گران‌تر شده و از نفت سبک برنت بالاتر رفته است.

دراین بین تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، بازار نفت جهانی را دچار کمبود عرضه نفت سنگین کرده و پالایشگاه‌ها در سراسر جهان را برای یافتن منابع جایگزین به دردسر انداخته است.

گریدهای نفت سنگین ونزوئلا مانند "مری" جایگزین‌های معدودی دارند که نزدیک‌ترین آنها مارلیم برزیل، مایای مکزیک، بوریور و کولد لیک کانادا یا نفت سنگین بصره عراق است. اکثر این گریدها سولفور بالاتری نسبت به نفت ونزوئلا دارند که پروسه فرآوری آنها را برای تولید سوخت‌هایی با کیفیت قابل قبول بیشتر می‌کند.

طبق سندی که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، غول انرژی دولتی پتروچاینا نفت مری (Merey) ونزوئلا را حدود ۵ دلار در هر بشکه گران‌تر از نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا می‌فروشد. این گرید پیش از اعلام تحریم‌ها از سوی دولت ترامپ در اواخر ژانویه، ارزان‌تر بود.

تحریم‌های آمریکا گمانه زنی‌ها درباره توانایی ونزوئلا برای حفظ صادرات نفت سنگین حاوی سولوفور بالا را در پی داشته است. در این بین، پالایشگاه‌های آمریکایی در جست و جوی منابع جایگزینی برای نفت ونزوئلا هستند که کمبود تأمین گریدهای نفتی مشابه در سراسر جهان را تشدید کرده است. رونق تقاضا برای زیرساخت در چین، چنین گریدهایی را در این کشور آسیایی ارزشمند ساخته زیرا نفت سنگین برای تولید قیر مناسب است.

طبق آمار کشتیرانی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، چین واردات نفت از ونزوئلا را در ژانویه نسبت به ماه پیش از آن دو برابر کرد. این به معنای آن است که شرکت‌های دولتی تأمین کننده این نفت به دلیل ابهامات پیرامون گریدهای نفتی ترش و سنگین در بازار جهان، اکنون قیمت بالاتری را مطالبه می‌کنند. آمار نشان می‌دهد گرید مری ۸۰ درصد از صادرات ونزوئلا به چین را در سال گذشته تشکیل داد.

ازسویی دیگر، تحریمها ایران را نیز محدود نکرده است. هر چند که آمریکا اعلام کرده فرصت شش ماهه برخی کشورها برای خرید نفت ایران را تمدید نخواهد کرد اما به نظر میرسد بحران نفتی در دنیا با تمدید نشدن این مجوز وخیم‌تر از قبل گردد.اما دراین بین پیش بینی میشود با چنین شرایطی آمریکا چاره ای جزء تمدید این مهلت ندارد.

با اینحال در حال حاضر کره ای نیز به جمع خریداران نفت ایران بازگشتند و هندی ها اگرچه با کاهش خرید به دلیل محدودیتهای تحویل خرید را کاهش داده اند اما به نظر میرسد همچنان روال همکاری میان مهاراجه ها و ایران ادامه خواهد داشت. بنابراین پیش بینی میگردد اوضاع آشفته بازار نفت ناشی از تحریمهای ترامپی برای دولتمردان آمریکایی چاره ای جزء عقب نشینی نخواهد گذاشت چراکه حال بازار نفت خوب نیست و آشفتگی رو به افزایش است.

منبع:اختصاصی

کلیدواژه

نفت مری

ترامپ

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها