نفت / شناسه خبر: 43619 / تاریخ انتشار : 1397/11/17 18:54
|

معافیت‌های نفتی ایران تمدید می‌شوند؟

در حالی که نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است: مشتریان نفت ایران نباید انتظار معافیت‌های جدید از تحریم‌های آمریکا را داشته باشند، کارشناسان معتقدند این تهدید بلوفی بیش نیست و ...

نفت امروز /در حالی که نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته : مشتریان نفت ایران نباید انتظار معافیت‌های جدید از تحریم‌های آمریکا را داشته باشند، اما کارشناسان  حوزه انرژی معتقدند این بلوفی بیش نیست وباز ترامپ مانند دوره اول کوتاه می‌آید.

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در جدیترین اظهارات خود اعلام کرده است که: معافیت‌های نوامبر برای جلوگیری از جهش قیمت نفت طراحی شده‌اند و به نظر می‌رسد عرضه نفت به حد کافی برای تأمین تقاضا در سال جاری وجود داشته باشد و کشورهای  مورد معافیت قرار گرفته باید بدانند که، ما قصد نداریم معافیت یا استثنایی برای تحریم‌ها علیه نفت یا بخش‌های دیگر قائل بشویم.

اما این در حالی است که، بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند آمریکا پس از منقضی شدن معافیت‌های فعلی در چهارم مه، معافیت‌های جدیدی صادر کند. آنها پیش بینی می‌کنند سیر قیمت‌های نفت نهایتاً در تمدید معافیت‌ها تعیین کننده باشد.

و از سویی دیگر نیز، شرکت "JXTG نیپون اویل اند انرژی" که بزرگترین پالایشگر ژاپن است پس از سه ماه وقفه جدیدا پس از دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، هفته جاری بارگیری نفت ایران را از سرگرفت و این خود نشانه ای  است مبنی بر اینکه آمریکا فعلا قصد  لغو کلی معافیتها را ندارد و به دنبال راهکاری  کم دردسر تر برای  مقابله با فروش نفت ایران است، راهکاری که برای خود آمریکا هم کم ضررتر باشد، زیرا گرانی نفت  متقابلا در وهله اول خود آمریکا را نیز متضرر خواهد کرد.

پیش از این نیز رویترز در گزارشی جامع پیش بینی کرده بود که، دوره معافیت‌هایی که دولت آمریکا برای برخی کشورها از خرید نفت ایران در نظر گرفته در ماه می به پایان می رسد و به نظر می رسد که واشنگتن این معافیت ها را برای برخی کشورها تمدید کند و عنوان کرده بود، احتمال می‌رود که دولت آمریکا به هدف جلب رضایت برخی از کشورها و جلوگیری از افزایش ناگهانی بهای نفت، با تمدید معافیت چند کشور موافقت کند هر چند احتمال دارد بر کاهش میزان خرید توسط این کشورها تاکید ورزد.

منبع:نفتی‌ها

کلیدواژه

معافیت‌های نفتی ایران

شرکت ها و پیمانکاران نفتی در داخل ایران تحریم نیستند

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها