نفت / شناسه خبر: 43611 / تاریخ انتشار : 1397/11/17 14:22
|

اگر بدنبال شکستن تحریم نفت هستیم،باید بورس را تقویت کنیم

کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه نباید از راهکارهای نافی هم برای فروش نفت استفاده کرد، گفت: اگر بدنبال شکستن تحریم های نفتی هستیم، عرضه نفت در بورس ابزار آن است.

نفت امروز /صادق مردانی، کارشناس انرژی  با اشاره به اینکه عرضه نفت در بورس شکست نخورده است، گفت: بود و نبود مشتری در بازار طبیعت بازار است، اما علت فروش نرفتن نفت در بورس را می توان بررسی کرد. یکی از دلایل ریسک بالای فروش نفت و حاشیه سود پایین (نسبت به میزان ریسک آن) است. البته نرخ بالای نفت عرضه شده در بورس نیز یکی دیگر از دلایلی است که می تواند در بی میلی در خرید نفت از بورس موثر باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل عدم استقبال از عرضه نفت در بورس می تواند این باشد که بخش خصوصی امیدی به آینده بورس ندارد. اینکه منافع برخی در جریان فروش نفت در بورس به خطر افتاده نیز در فروش نرفتن نفت در بورس بی تاثیر نیست.

مردانی با بیان اینکه در ابتدای راه فروش نفت در بورس هستیم، افزود: اگر این روش فروش را از مدت ها قبل آغاز کرده بودیم اکنون این روش فروش تثبیت شده بود و می توانستیم گام های جدیدتری برداریم. در حال حاضر بورس نفت نوپای ایران در این مرحله است که آیا نفت را می خرند یا خیر، در حالی که در بورس های بین المللی مسئله این است که آیا نفت را با قیمت بالا خریداری می کنند یا پایین.

وی گفت: استراتژی شرکت ملی نفت ایران در حوزه فروش نفت، حداکثر کردن فروش نفت و منافع حاصل از آن است. بنابراین استفاده از راهکارهایی ولو موازی که این دو هدف را تامین کند، امری معقول و رایج است. تنها نکته ای که در این میان باید به آن توجه کرد این است که این راهکارهای موازی هم راستا و مکمل یکدیگر باشند نه نافی هم.

وی تصریح کرد: عرضه نفت در بورس به معنای شکستن تحریم ها و فروش این محصول هیدروکربوری توسط کمیته ۵ نفره که در گذشته انجام می شد به منزله دور زدن تحریم ها است. این در حالی است که هدف ما شکستن تحریم است چرا که نمی توان تا ابد تحریم ها را دور زد.

منبع:مهر

کلیدواژه

تحریم نفت

کارشناس حوزه انرژی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها