نفت / شناسه خبر: 43609 / تاریخ انتشار : 1397/11/17 11:08
|

بازار کاتالیست‌ها را جدی بگیریم

با افزایش روبه‌رشد تقاضای کاتالیست‌ها، پیش‌بینی می شود که بازار جهانی انواع کاتالیست تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۳۵ میلیارد دلار برسد وبا موفقیت‌های چشمگیرایران در تولید این محصول به نظر می‌رسد...

نفت امروز /با افزایش روبه‌رشد تقاضای کاتالیست‌ها، پیش‌بینی می شود که بازار جهانی انواع کاتالیست تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۳۵ میلیارد دلار برسد وبا موفقیت‌های چشمگیرایران در تولید این محصول به نظر می‌رسد مسئولین امر باید توجه ویژه ای به بازار و درآمدزایی از این محصول داشته باشند.

بکارگیری فزاینده کاتالیست‌ها سبب افزایش رو به رشد انواع این محصول شده است، از سویی دیگر نیز منطقه آسیا-پاسیفیک یکی از بازارهای پیشرو برای کاتالیست به خاطر مشتری محور بودن برای محصولات نهایی در بخش صنعتی و اساسا در پالایش نفت خام و سنتز شیمیایی می باشد، همچنین با مصرف  رو به رشد سوخت و دیگر محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری زیاد در صنایعی که از کاتالیست ها استفاده می کنند،  به نظر می‌رسد بازار  خوبی در انتظار  کشور های تولید  کننده کاتالیست باشد.

افزون بر این، با توجه به اینکه مبنای کاربرد بازار کاتالیست به پالایش نفت خام، سنتز شیمیایی و فرمولاسیون پلیمری تقسیم بندی می شود، پیش بینی می شود که کاتالیست پالایش نفت خام بیشترین کاربرد را در این دسته هم از نظر ارزش و هم از نظر حجم در بازار در سالهای آتی به خاطر تقاضای فزاینده برای کاتالیست ها در تولید سوخت ها و دیگر فرآورده های نفت خام داشته باشد.

با  توجه به این نکات، به نظر می‌رسد با جدی گرفتن تولید کاتالیست ها با توجه به پتانسیل بالای دانشی محققان  و شرکت های دانش بنیان خود، می‌تواند با تولید انواع کاتالیست‌ها علاوه بر خودکفایی و کاهش هزینه‌ها به صادارت و در دست گرفتن بازار منطقه آسیا نیز اقدام نماید.

در حال حاضر تولیدکنندگان اندکی در دنیا اقدام به تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت کرده‌اند، و ایران نیز به تازگی با به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تولید انواع کاتالیست دست یافته است، به گونه ای  که تامین ۷۰ درصدی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی با دانش ایرانی انجام می‌شود و در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی و صنایع فولاد بیش از ۱۰۰ کاتالیست تولید می‌شود که در صورت نبود این کاتالیست‌ها، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی قادر به ادامه حیات نیستند.

حال به نظر می‌رسد با شناخت این بازار رو به رشد و توانایی محققین ایرانی و توانایی در تولید کاتالیست‌ها، ایران می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی اقدام به در دست گرفتن بازار کاتالیست منطقه آسیا نیز نماید.

در همین راستا گفتنی است، سبحانی مدیرعاملی یکی از این شرکت‌های تولید کننده کاتالیست چندی قبل در مراسم انعقاد قرارداد بومی‌سازی و تولید صنعتی کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته‌ماندهای نفتی (RCD) نیز عنوان کرده بود : با حمایت‌های پژوهشگاه صنعت نفت ما توانستیم نتایج خوبی در زمینه تولید کاتالیست داشته باشیم و در حال حاضر ادعای این را داریم که رقیب یو.او.پی آمریکا و اکسنس فرانسه هستیم و براساس برنامه‌ریزی بنا داریم که سال آینده در زمینه تولید کاتالیست لایسنسور باشیم.

 مدیرعامل این شرکت همچنین خاطرنشان کرد: با حمایت‌هایی که دولت در زمینه ممنوعیت واردات کاتالیست داشته است ما نسبت به تجاری سازی این کالا اقدام کرده و اکنون نیازی به واردات نداریم. و در حال حاضر نیز خط اختصاصی تولید کاتالیست با ظرفیت ۲۵۰۰ تن در سال در حال راه‌اندازی است و بهمن‌ماه سال ۹۸ اولین محموله به پالایشگاه شازند تحویل داده می‌شود.

منبع:اختصاصی

کلیدواژه

بازارکاتالیستها

توانایی ایران در تولید کاتالیست

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها