نفت / شناسه خبر: 43589 / تاریخ انتشار : 1397/11/15 17:09
|

خزرهنوز نفت دارد؟

طبق اخبار منتشر شده، حجم قابل توجهی نفت در خزر وجود دارد که استخراج نشده است اما این درحالی است که شرکت انگلیسی BP چندی قبل اعلام کرده بود در دریای خزر نفت چندان نیست.

نفت امروز /پیش از این غول نفت و گاز انگلیسی BP قصد دارد یک برنامه اکتشاف و حفاری دو ساله در سواحل جمهوری آذربایجان دریای خزر آغاز کند.
در همین راستا تامام بایاتلی، سخنگوی شرکت BP در باکو گفت:سه چاه اکتشافی‌ای که برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده‌اند، تنها ماهیت اکتشافی دارند و تضمینی وجود ندارد که نفت و گاز برای بهره‌برداری از آنها کشف شود.
اما مقامات شرکت BP  و جمهوری آذربایجان از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده‌اند که برخی از میدان‌هایی که قرار است مورد اکتشاف قرار بگیرند حاوی میزان قابل توجهی ذخایر گازی هستند و مطالعات لرزه نگاری بلوک شفق-آسمان نشان داده که حاوی حداکثر ۵۰۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز است. اگر این پروژه‌ها تایید شوند، بلوک مذکور دومین میدان گازی بزرگ کشف شده در دریای خزر پس از میدان شاه دنیز خواهد بود.
همچنین به تازگی، محققان و پژوهشگران در استان صلاح الدین عراق تحقیقی در این زمینه انجام داده اند که نشان می دهد برای اکتشاف نفت در دریای خزر باید حجم قابل توجهی سرمایه گذاری صورت گیرد و چون دریای خزر دریای عمیق محسوب می شود قطعا امکانات مخصوصی برای کشف نفت در این دریا نیاز است.
رعد هاشم پژوهشگر و نویسنده عراقی نیز اعلام کرد مهندسان و کارشناسان زمین شناسی اعلام کرده اند براساس تصاویر سه بعدی که به دست امده است و تحقیقاتی که در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ صورت گرفته می توان به دنبال مقدار قابل توجهی نفت در دریای خزر بود.

https://en.royanews
 

کلیدواژه

نفت خزر

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها