نفت / شناسه خبر: 43577 / تاریخ انتشار : 1397/11/14 12:09
|

از کالبدشکافی INSTEX تا حقوق ۱۱ میلیونی وزیر

بعد از ماه‌ها انتظار بالاخره اروپایی‌ها کانال ویژه مالی با ایران را تحت عنوان INSTEX رونمایی کردند که مباحث کارشناسی پیرامون این ساز و کار که صرفاً به دارو و غذا مربوط است ارائه شد...

نفت امروز /بعد از ماه‌ها انتظار بالاخره اروپایی‌ها کانال ویژه مالی با ایران را تحت عنوان INSTEX رونمایی کردند که مباحث کارشناسی پیرامون این ساز و کار که صرفاً به دارو و غذا مربوط است ارائه شد؛ یک کارشناس در این زمینه گفت: هدف این است که اتحادیه اروپا صادرات بیشتر را منوط به تصویب FATF کند و همچنین ایران همچنان ملزم به رعایت مفاد برجام بماند.
 مباحث کارشناسی و تحلیل‌ها از تصویب کانال ویژه مالی اروپا با ایران تحت عنوان INSTEX به همراه میزان حقوق دریافتی وزیر نیرو از مهم‌ترین موضوعات خبری امروز محسوب می‌شود. بعد از ماه‌ها چشم‌انتظاری بالاخره پنجشنبه (یازدهم بهمن) سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان سران اتحادیه اروپا در حالی به طور رسمی راه‌اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران را اعلام کردند و به جای اصطلاح SPV از اصطلاح INSTEX استفاده کردند که در واقع بخش مقدماتی و فنی SPV یا سازوکار ویژه مالی است. این سازوکار در فرانسه ثبت شده و توسط پر فیشر ۶۹ ساله، بانکدار برجسته آلمانی و رئیس پیشین کامرتس بانک هدایت خواهد شد. این سه کشور اروپایی، یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان سهام‌داران آن هستند و امیدوارند که دیگر کشورهای اروپایی پس از این، به آن بپیوندند.
بعد از سه کشور ذکر شده، سایر مقامات اروپایی از جمله کارین کنایسل وزیر خارجه اتریش و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این کانال مالی حمایت کردند. آمریکا فعلاً از واکنش رسمی نسبت به راه‌اندازی این کانال خودداری کرده است، اما سفارت این کشور در آلمان اعلام کرده که انتظار نمی‌رود این مکانیزم از فشار حداکثری آمریکا بر ایران بکاهد.

INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند

INSTEX یا ابزار حمایت از تبادلات تجاری، برای شروع کار تمرکز خود را بر دارو، مواد غذایی و کشاورزی گذاشته است که در واقع اقلام غیر تحریمی هستند. البته آنگونه که در بیانیه اروپایی‌ها اعلام شده است این سازوکار مالی به صورت گام به گام ومتناسب با پایبندی ایران به تعهداتش گسترش پیدا خواهد کرد.
در این باره وحید شقاقی شهری - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران - در گفت‌وگو با ایسنا اصطلاح "گام به گام" که در متن بیانیه آمده است را عبارتی مرتبط با FATF توصیف کرد و گفت که هدف این است که اتحادیه اروپا صادرات بیشتر را منوط به تصویب FATF کند و همچنین ایران همچنان ملزم به رعایت مفاد برجام بماند.
وی همچنین به عدم حضور شرکت‌های بزرگ در این سازوکار جدید اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که اروپایی‌ها نتوانسته‌اند رضایت شرکت‌های بزرگ را برای مبادله با ایران بگیرند و به همین خاطر بر شرکت‌های کوچک و متوسط برای واردات غذا و دارو تکیه کرده‌اند.
با این وجود طبق اعلام اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد در آینده اقلام غیرتحریمی که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیستند در حوزه کانال مالی اروپا قرار خواهند گرفت.
در بیانیه «INSTEX» سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه از ایران خواستند تا لوایح مربوط به FATF را اجرایی کند. در این بیانیه آمده: «INSTEX تحت بالاترین استانداردهای بین‌المللی مطابق با قوانین مقابله با پول‌شویی، مقابله با تروریسم و تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد. در همین راستا، این سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند تا هر چه سریع‌تر تمام عناصر طرح اقدام خود در خصوص گروه اقدام مالی (FATF) را اجرایی کند.»
استقبال بازرگانان آلمانی از راه‌اندازی کانال مالی با ایران
انجمن بازرگانی BGA آلمان اعلام کرد که کانال جدید برای تجارت غیر دلاری با ایران که فرانسه، آلمان و انگلیس برای دور زدن تحریم‌های آمریکا گشوده‌اند، مشروع است. جزئیات بیشتر را این‌جا بخوانید.

عقب‌نشینی دلار در صرافی‌ها
خبر راه‌اندازی کانال مالی اروپا INSTEX به کاهش قیمت ارز و طلا منجر شد؛ آن هم در شرایطی که قیمت جهانی طلا روند افزایشی به خود گرفته است. قیمت خرید دلار در بانک‌ها در روز چهارشنبه ۱۱ هزار و ۸۴۲ تومان بود و نرخ‌های امروز، شنبه ۱۳ بهمن ماه نشان می‌دهد که نرخ دلار بانکی نسبت به چهارشنبه گذشته بیش از ۵۰۰ تومان کاهش داشته است. یورو نیز از ۱۴ هزار تومان رسیده بود، در نخستین روز از هفته جاری بار دیگر به کانال ۱۳ هزار تومان بازگشت.

وزیر نیرو: ماشین ندارم، حقوقم هم ۱۱ میلیون تومان است
سری هم به سرویس انرژی بزنیم که امروز وزیر مربوط به این حوزه نشست خبری داشت و درباره‌ی رقم دریافتی حقوقش صحبت کرد. اردکانیان با اشاره به وضعیت درآمد خود در وزارت نیرو گفت: بنده قبل از اینکه توفیق این خدمت را داشته باشم، از سازمان ملل حقوق دریافت می‌کردم که با نرخ امروز عددی بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان در ماه بود. اما دریافتی امروز بنده حدود ۱۱ میلیون تومان است که هفت میلیون تومان از دانشگاه صنعتی شریف و مابقی از نهاد ریاست جمهوری تأمین می‌شود. وزیر نیرو همچنین ادامه داد: در حال حاضر وسیله نقلیه شخصی ندارم و در دفتر کارم به جز آب و چایی هر هزینه دیگری را با حقوق شخصی خود پرداخت می‌کنم.

۱۳ بهمن رسید؛ خودرویی نرسید!
مصوبه هیئت وزیران درباره تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش‌های غیرمجاز، ۲۷ دی در "روزنامه رسمی" منتشر شد که طبق قانون، ۱۵ روز پس از انتشار آن یعنی ان امروز (سیزدهم بهمن) باید اجرایی می‌شد. با این حال مخالفت‌هایی که از سوی بانک مرکزی صورت گرفت باعث شد روز اجرای این مصوبه و شروع ترخیص خودروها دیگر ۱۳ بهمن ماه نباشد. به گفته رئیس کل گمرک، طبق ضوابط خودروها را پس از ابلاغ تاریخ جدید و ساز و کار اجرایی، آن قسمتی از خودروها که شامل ترخیص می‌شوند را ترخیص خواهیم کرد.

آب خزر نصیب تهرانی‌ها می‌شود؟

طرح انتقال آب از دریای خزر به استان تهران در سال ۱۳۹۱ کلید خورد، اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و آنطور که مسؤولان می‌گویند نوبت اجرای این طرح بعد از سال ۱۴۲۰ است. جزئیات بیشتر را در این لینک مشاهده کنید.

 منبع:ایسنا

کلیدواژه

INSTEX

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها