نفت / شناسه خبر: 43563 / تاریخ انتشار : 1397/11/13 15:10
|

نفت ونزوئلا ، ترامپ و پوتین را به جان هم انداخت

اختلاف روسیه و آمریکا بر سر نفت ونزوئلا با تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا توسط امریکا آغاز شد، با اینکه بسیاری از کارشناسان و سیاستمدارن تحریم نفتی ونزوئلا را برای آمریکا تحریمی سراسر زیان می‌دانستند...

نفت امروز /اختلاف روسیه و آمریکا بر سر نفت ونزوئلا با تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا توسط امریکا آغاز شد، با اینکه بسیاری از  کارشناسان و سیاستمدارن تحریم نفتی ونزوئلا را برای آمریکا تحریمی سراسر زیان می‌دانستند اما ترامپ کوتاه نیآ‌مد و باز هم کارخودش را انجام داد.

با افزایش ناآرامی‌ها در کشور بحران‌زده ونزوئلا،یک جبهه جدید میان آمریکا و‌ روسیه ایجاد شده و هریک از این دو‌ کشور از اقدامات حزب مورد حمایت خود جانبداری کرده‌اند وخواهان تأثیرگذاری سیاسی و اقتصادی بر حکومت ونزوئلا هستند.

اما نقطه آغاز این اختلاف با تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا توسط آمریکا و انتقاد پوتین کلید خورد. به دنبال این تحریم، روسیه بشدت از آمریکا انتقاد کرده و سخنگوی کرملین گفت این کار مداخله غیرقانونی در امور داخلی ونزوئلا محسوب میگردد.

از سویی دیگر آمریکا روز جمعه بخشی از دارایی‌هایی دولت ونزوئلا در آمریکا را توقیف کرده و در اختیار خوان گوآیدو، گذاشته که چهارشنبه هفته پیش خود را رئیس جمهوری موقت خواند.

نکته ای که در میان بحث و جدل بین پوتین و ترامپ، دور از چشم‌ها نمانده، این است که بیش از ۲۰ درصد از منابع نفتی دنیا در ونزوئلا قرار دارد و به نظر می‌رسد، آمریکا احساس می‌کند حال که نفت شیلی را دارد، باید نفت ونزوئلا را هم در دست بگیرد و همینطور که برخی از کشورهای حوزه عرب خلیج فارس را تحت نفوذ قرار داده است .

و در این سوی میدان نیز روسیه که یکی از رقبای اصلی نفتی آمریکا برای  صادارت نفت به اروپا محسوب می‌شود نیز از پای ننشسته و سفت و سخت پشت استقلال نفتی ونزوئلاو تمام کردن شرایط به نفع خود ایستاده است.

اما جدای این اختلافات ، از سویی دیگر نتیجه این موش و گربه بازی دو کشور بر سرتصاحب میدان‌های نفتی ونزوئلا برای آمریکا پرهزینه تر خواهد بود، زیرا تا پیش از این ونزوئلا روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام به آمریکا می فرستاد که پالایشگاه ها از آن برای تولید بنزین و دیزل استفاده میکردند، اما  حال با تحریم‌های اعلام شده احتمالاً این انتقال نفت به شدت کاهش خواهد یافت.

و با این که هدف ترامپ ا این تحریم‌ها سرنگونی نیکلاس مادورو است، اما بسیاری از پالایشگاه های آمریکا مخصوصاً پالایشگاه‌های گالف کوست با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو شده است و مجبور است فعالیت های پالایشی خود را کاهش دهد و به نظر کارشناسان با ادامه این اواضاع احتمال تعطیل شدنشان نیز وجود دارد.

این کاهش  تولید وعدم وجود جایگین مناسب برای نفت سنگین ونزوئلا برگی دیگر از  تصمیمات عجولانه و از سر آز ترامپ به شما می‌رود که این روزها بازار انرژی مردم آمریکا را نیز به هم ریخته است.

 حال باید دید برنده این بازی چه کسی خواهد بود و کدام دولت در انتها تاثیر سیاسی و اقتصادی  بیشتری بر حکومت ونزوئلا خواهد داشت.

 

https://www.express.co.uk

کلیدواژه

نفت خام

ونزوئلا

ترامپ

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها