نفت / شناسه خبر: 43558 / تاریخ انتشار : 1397/11/13 13:47
|

انتشار اطلاعیه انگلیسی عرضه نفت خام در بورس

این اطلاعیه در حالی از عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در روز دوشنبه هفته جاری خبرداده که قیمت پایه تعیین شده با افزایش ۴ دلاری به ازای هر بشکه روبرو شده است.

نفت امروز /در آستانه چهارمین عرضه نفت خام سبک ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی، اطلاعیه این عرضه به زبان انگلیسی نیز منتشر شده است.
  تازه‌ترین خبرها از شرکت ملی نفت نشان می‌دهد، در آستانه چهارمین عرضه نفت خام سبک ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی ، اطلاعیه جدید این عرضه به زبان انگلیسی نیز منتشر شده است. انتظار می‌رود به زودی شاهد انتشار اطلاعیه های عرضه نفت خام در بورس انرژی به سایر زبان های بین المللی از جمله روسی و چینی هم باشیم، این اقدام حضور خریداران خارجی در بورس انرژی را تسهیل می نماید.

این اطلاعیه در حالی از عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در روز دوشنبه هفته جاری خبرداده که قیمت پایه تعیین شده با افزایش ۴ دلاری به ازای هر بشکه روبرو شده است.

بر این اساس یک میلیون بشکه ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ به قیمت پایه هر بشکه ۵۶.۲۴ دلار و به روش کشف پریمیوم در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه خواهد شد.



 

برای دیدن متن کامل اطلاعیه به زبان انگلیسی از اینجا وارد شوید.

شرکت ملی نفت ایران در اول بهمن ماه امسال نیز محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام سبک ایران را با قیمت ۵۲.۴۲ دلار به ازای هر بشکه روانه در بورس انرژی عرضه کرد که به معامله قطعی منتهی نشد.

در اطلاعیه جدید عرضه نفت خام ، شرکت کارگزاری خبرگان سهام همچنان کارگزار عرضه کننده این محموله بوده که سفارش‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام را در روز عرضه ، روانه میز فروش رینگ بین الملل بورس انرژی خواهد کرد.

حداقل تغییر قیمت سفارش ۰.۰۱ درصد قیمت پایه و محدوده نوسان قیمت‌ها نامحدود خواهد بود.

سررسید تحویل کالا بر اساس این اطلاعیه ، اول اسفند ماه ۱۳۹۷ و مکان تحویل نیز فوب جزیره خارک اعلام شده است.

در اطلاعیه چهارم نیز مشابه اطلاعیه سوم عرضه نفت خام، واریز شش درصد پیش پرداخت ریالی ارزش سفارش تا دو ساعت قبل از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پابرجا است.

نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش پرداخت معامله بر مبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلام شده در سامانه سنا (اسکناس) ۲ روز کاری قبل از تاریخ انتشار این اطلاعیه عرضه تعیین شده که در صورت در دسترس نبودن سامانه سنا مرجع جایگزین اعلام خواهد شد.

دوره تحویل کالا نیز در بازه یکم اسفند ماه ۱۳۹۷ الی  یکم فروردین ماه ۱۳۹۸ اعلام شده و شرایط تسویه حساب به دو روش تسویه شرایطی و تسویه نقدی تقسیم شده است.

در تسویه شرایطی به صورت ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد اعتباری عمل خواهد شد، به طوری که شیوه تسویه معامله به صورت شرایطی بابت ۲۰ درصد ارزش معامله به صورت ریالی و بابت ۸۰ درصد ارزش معامله به صورت ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی به صورت نقدی و بخش ارزی به صورت اعتباری است.همچنین خریداران می‌توانند ۸۰ درصد بخش ارزی ارزش معامله را با ارز ریال و به صورت اعتباری نیز تسویه نمایند.

همچنین معادل ریالی ۶ درصد ارزش سفارش به صورت نقدی حداکثر تا ۲ ساعت قبل از شروع عرضه و مابقی تا ۲۰ درصد صورتحساب موقت برای بخش ریالی به صورت نقدی به حساب شرکت سمات واریز خواهد شد.

خریدار موظف است همزمان با واریز بخش ریالی صورتحساب موقت، کارمزدهای مصوب طبق مقررات بورس را نیز به حساب اعلامی از سوی شرکت سمات واریز نماید.

در صورت تعلق سود بانکی به مبالغ ریالی واریزی توسط خریدار طبق مقررات بانک پس از تسویه نهایی ارزش کل معامله و کسر کارمزدها، سود متعلقه قابل پرداخت به خریدار خواهد بود.

علاوه بر مبالغ ریالی فوق، خریدار موظف است پس از صدور صورت حساب موقت به میزان ۱۲۵ درصد باقیمانده صورتحساب یا به عبارتی ۱۲۵ درصد کل ۸۰ درصد بخش ارزی ارزش معامله ضمانت نامه بانکی ریالی تعهد پرداخت معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران به ذینفعی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارائه نماید. بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران عبارت‌ از پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، سپه، صادرات، ملت،ملی،سامان و پارسیان هستند.

بر اساس این گزارش ، شرایط فوق جهت پرداخت ۸۰ درصد بخش ارزی ارزش معامله به صورت ریالی-اعتباری نیز امکان پذیر است.

بر این اساس امور مالی شرکت ملی نفت ایران موظف است، ۱۰ روز کاری پیش از اولین روز دوره بارگیری، صورتحساب موقت به صورت ۲۰ درصد ریالی و۸۰ درصد ارزی، بر مبنای قیمت نهایی محموله (final P )و نرخ تسعیر ارز بر مبنای میانگین روزانه نرخ خرید و فروش اعلامی در سامانه سنا برای اسکناس که توسط شرکت بورس انرژی ایران اعلام می‌شود را صادر و به کارگزار فروشنده جهت ارائه به کارگزار خریدار و شرکت سمات اعلام نماید.

روز مرجع برای محاسبه میانگین مذکور، ۲ روز کاری پیش از تاریخ صدور صورت حساب موقت است.ضمناً محاسبات مذکور جهت پرداخت ۸۰ درصد بخش ارزی ارزش معامله به صورت ریالی-اعتباری نیز صادق است.

خریدار موظف است حداکثر تا ۲ روز کاری تا پایان ساعت کاری در ایران قبل از اولین روز دوره سه روزه بارگیری بر اساس ارزش ریالی و ارزی مندرج در صورت حساب موقت صادره، اقدام به تسویه بخش ریالی صورت حساب به نفع شرکت سمات نماید و همچنین به میزان ۱۲۵ درصد باقیمانده صورتحساب یا به عبارتی ۱۲۵ درصد کل بخش ارزی ارزش معامله بر اساس نرخ تسعیر مندرج در صورتحساب موقت، ضمانت‌نامه بانکی معتبر ریالی تعهد پرداخت با سررسید حداقل ۱۲۰ روز قابل تمدید با دفعات در قالب اعلامی شرکت سمات، از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران به ذینفعی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارائه نماید.

همچنین شرایط فوق جهت پرداخت ۸۰ درصد بخش ارزی ارزش معامله به صورت ریالی - اعتباری نیز صادق است.

در صورت عدم ایفای تعهدات مندرج در این بند طی مهلت مقرر، قرارداد منفسخ شده و ۵ درصد ارزش معامله به عنوان خسارت انفساخ از محل پیش پرداخت خریدار توسط شرکت سمات به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شده و پس از کسر سایر کارمزدهای مصوب مطابق مقررات بورس، مابقی به خریدار بازگردانده می‌شود.

در مورد صدور صورتحساب برای قراردادهایی که خریدار درخواست تجمیع آن‌ها را اعلام نماید، به دلیل آنکه بر اساس فرمول مذکور در هر قرارداد قیمت‌ها متفاوت خواهد بود، برای هر قرارداد صورتحساب جداگانه بر اساس فرمول مختص به همان قرارداد صادر خواهد شد و هر قرارداد جداگانه تسویه خواهد شد.

امکان تسویه با تأخیر و همچنین امکان شکایت در مورد شرایط کمی و کیفی محموله‌های خریداری شده وجود ندارد.
 

 

کلیدواژه

انتشار اطلاعیه انگلیسی عرضه نفت خام در بورس

اطلاعیه انگلیسی عرضه نفت خام در بورس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها