گاز / شناسه خبر: 43555 / تاریخ انتشار : 1397/11/13 10:11
|

فرصتی که سوخت/ چرا بازارهای گاز به دست اغیار افتاد؟

نکته کمتر مورد توجه قرار گرفته دیگری که در نامه ۷۲ بهارستانی خطاب به سران قوا به چشم می‌خورد، برخی کوتاهی‌ها یا بی توجهی مسئولین امر به توسعه تجارت گازی کشور است تا جایی که ...

نفت امروز /نکته کمتر مورد توجه قرار گرفته دیگری که در نامه ۷۲ بهارستانی خطاب به سران قوا به چشم می‌خورد، برخی کوتاهی‌ها یا بی توجهی مسئولین امر به توسعه تجارت گازی  کشور است تا جایی که  تنها قرارداد صادراتی گاز که در دولت یازدهم منعقد شد صادرات گاز به بصره عراق بود.  
یکی دیگر از محورهایی که بر اساس نامه چند روز پیش نمایندگان، نقد جدی‌ ای را به عملکرد وزارت نفت وارد کرد، تجارت گاز است.تجارت گاز از این رو مهم است که، در شرایطی که ایران همواره مورد آماج انواع تحریم‌ها و کارشکنی‌ها بوده، تنها راه فروش انرژی و سرپا ماندن صنعت نفت استفاده از راهکارهایی است که بتوانند سد تحریم ها را با حداقل ریسک و حداکثر سودآوری بشکنند و باید گفت، یکی از این راهکارها ورود به حوزه تجارت گاز است.
همچنین باید گفت در تجارت گاز، استفاده از خط لوله بهترین و امن ترین گزینه برای ادامه حیات بازار نفت ایران به شمار می‌رود زیرا؛ قراردادهای گازی، بلند مدت ( بالغ بر ۲۰ سال) بوده و به دلیل وابستگی متقابلی که برای کشور مقصد ایجاد می کند و همچنین جریمه‌های سنگین بین المللی‌ای که برای لغو آن وجود دارد، ریسک صادرات کمتری نسبت به محصولات مایع از جمله نفت خام دارد.
اما وقتی به بررسی قراردادهای گازی این چند وقت اخیر ایران می‌نشینیم، می‌بینیم که تنها قرارداد صادراتی گاز که در دولت یازدهم منعقد شد صادرات گاز به بصره عراق بود که این قرارداد البته در دولت دهم نهایی شده بود و با حرکت کند دولت یازدهم، سرانجام در آبان ۹۴ امضا شد.
این در حالی بود که، زنگنه در روز رای اعتماد خود در بهارستان وعده داد تا سال ۱۴۰۰ میزان صادرات گاز کشور را حداقل به ۴ برابر میزان فعلی برساند؛ وعده‌ای که محقق نشد.
از سویی دیگر، منتظر تربتی، مدیرعامل تازه نفس شرکت ملی گاز ایران نیز در نخستین نشست مطبوعاتی خود به عنوان معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکیید بر این که برای  همچنان وقت هست، گفت: عموماً برای مذاکره درباره تمدید قراردادهای صادراتی، ۲ تا ۳ سال آخر قرارداد وارد مذاکره می شویم؛ اما به طور کلی درباره صادرات گاز به عراق باید گفت که اکنون در ابتدای راه قرار داریم و صادرات به این کشور را از دو نقطه بصره به تازگی آغاز کرده ایم؛ بنابراین برای اظهارنظر و ورود به حوزه مذاکرات برای تمدید قرارداد صادرات به این کشور زود است؛ چراکه ممکن است تقاضای عراق برای گاز ایران در تابستان سال آینده که میزان مصرف برق آن افزایش می یابد، رشد قابل توجهی داشته باشد.
اما در این میان کسی پاسخگو نبود که چرا بازار گاز ترکیه از دست رفت، چرا قرارداد صادرات گاز به عمان روی کاغذ باقی ماند، چرا بازار گاز  ترکمنستان به دست صعودی ها افتاد، و وعده های قرارداد ایران و پاکستان عملی نشد و حسن ختام این اما و اگرها و ای‌کاش‌ها هم همین بس که  این روزها خبر می‌رسد آمریکا درصدد دوقبضه کردن بازار گاز عراق است.  
و در پایان تنها به این نکته بسنده می‌کنیم که، وقتی دیوان محاسبات کل کشور گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. بخشی از این گزارش به تفریغ مهمترین احکام تبصره های ماده واحده قانون بودجه از جمله بخش نفت اختصاص دارد و مطابق بند (ط) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۶، به وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذی ربط اجازه داده شده به منظور سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی-ریالی در سقف پنج هزار میلیارد تومان با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکت مذکور از محل افزایش تولید همان میادین نسبت به ارقام مصوب همان سال اقدام نماید.
براساس این گزارش معلوم شد که، وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی ذیربط در سال ۱۳۹۶ از مجوز این بند جهت انتشار اوراق مشارکت به منظور سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک استفاده نکرده است...

منبع:اختصاصی
 

کلیدواژه

گاز

توسعه صنعت گاز ایران

قرارداد گازی ایران

انتقال گاز ایران به بصره

انتقال گاز ایران

مشتری نفت ایران

مشتری گاز ایران

نفت امروز

تربتی

زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها