نفت / شناسه خبر: 33492 / تاریخ انتشار : 1396/7/19 13:53
|

طرح پایتخت انرژی پاک در منطقه پارس جنوبی کلید خورد

طرح پایتخت انرژی پاک از روز سه‌شنبه (18 مهرماه)، همزمان با سالروز تأسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف کاهش سوختن گازهای مشعل در پنج پالایشگاه پارس جنوبی آغاز شد.

نفت امروز /طرح پایتخت انرژی پاک از روز سه‌شنبه (18 مهرماه)، همزمان با سالروز تأسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف کاهش سوختن گازهای مشعل در پنج پالایشگاه پارس جنوبی آغاز شد.

به گزارش نفت امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، این طرح با هدف بازیابی و استفاده از گازهای ارسالی به مشعل، برای حفظ و صیانت از محیط زیست، بهبهود کیفیت هوا، جلوگیری از هدررفت و بازگشت سرمایه بمدت دو سال در پالایشگاه‌های پنج فاز پارس جنوبی اجرایی خواهد شد.

این طرح از پالایشگاه دوم پارس جنوبی و با هدف کاهش ٩٥ درصدی سوزاندن گازهای مشعل از روز سه‌شنبه (18 مهرماه)، همزمان با سالروز تأسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز شد.

نشست هماهنگی اجرای کامل این طرح به میزبانی منطقه ویژه پارس با حضور مهدی یوسفی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، علی محمد احمدی، مجری طرح توسعه پایدار نفت، پیمانکار پروژه (کنسرسیوم ایرانی- فرانسوی) و مدیران صنعت نفت روز سه‌شنبه برگزار شد.

فازهای یک تا 10 (پالایشگاه های یک تا پنج) به عنوان پالایشگاه های قدیمی منطقه به شمار می آیند.

قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گازهای مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای 2 و 3)، روز 15 شهریورماه میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت سفره‌گاز (SOFREGAZ) فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین امضا شد.

مدت اجرای این قرارداد 30 ماه درنظر گرفته شده که 24 ماه مربوط به اجرای پروژه و 6 ماه نیز مرحله تحویل به کارفرماست و هزینه اجرای این پروژه 42 میلیون یوروست.

اجرای این قرارداد (EPC) افزون بر انتقال فناوری و بومی‌سازی این طرح توسط شرکت فرانسوی به کارفرما و پیمانکاران ایرانی، روزانه از هدررفت 500 هزار مترمکعب گاز همراه مشعل جلوگیری می‌کند.

انجام مطالعات پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم پارس جنوبی توسط تیم مهندسی و برنامه‌ریزی طرح جامعه توسعه پایدار و با استفاده از اطلاعات میدانی منطقه و پالایشگاه 2 و 3 صورت گرفته و نظرات مشورتی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، کمیته فنی،کمیسیون مناقصات شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت نفت و گاز پارس در فرآیندهای کیفی، کمی و زمانی آن مؤثر بوده است.

قرار است درصورت موفقیت آمیز بودن این طرح از تجربه به دست آمده برای جمع آوری گازهای مشعل‌ها در اهواز و مجهز کردن دیگر پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی به این فناوری استفاده شود.

با خاموشی گازهای مشعل پنج پالایشگاه پارس جنوبی تا پایان سال 98 از دود شدن سالانه 80 میلیون دلار جلوگیری می‌شود؛ پالایشگاه دوم پارس جنوبی گازهای تولیدی طرح توسعه فازهای 2 و 3 این میدان مشترک را فرآوری می‌کند.

خاموش شدن فلرها در پارس جنوبی نقش فراوانی در صرفه‌جویی انرژی و تاثیری بسزا در کاهش گازهای گلخانه‌ای دارد.

 

کلیدواژه

طرح پایتخت انرژی پاک

منطقه پارس جنوبی

سالروز تأسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها