پالایش و پخش / شناسه خبر: 33486 / تاریخ انتشار : 1396/7/18 19:40
|

هزینه تمام شده بنزین داخلی کمتر از وارداتی است

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با وجود این‌که قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از بهایی است که این فرآورده به مردم عرضه می‌شود،

نفت امروز /معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با وجود این‌که قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از بهایی است که این فرآورده به مردم عرضه می‌شود، اما این قیمت از نرخ بنزین در دیگر بخش‌های جهان ارزان‌تر است.

 

به گزارش نفت امروز به نقل از ایسنا، شاهرخ خسروانی با بیان این که هزینه تمام شده قیمت هر لیتر بنزین به فرآیندی که در پالایشگاه‌ها طی می‌شود، بستگی دارد، اظهار کرد: هرقدر میزان ضریب پیچیدگی در پالایشگاه بالاتر باشد پالایشگاه یادشده استفاده بهتری در فرآیند تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با کیفیت می‌کند.

وی با اشاره به ساختار و عملکرد پالایشگاه امام خمینی (ره)شازند افزود: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند دارای دو فاز است؛ فاز نخست آن در دهه ۷۰ راه‌اندازی شد و ضریب پیچیدگی این فاز پایین است، اما فاز دوم آن که در سال ۹۱ راه‌اندازی، ضریب پیچیدگی بالاتری دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتیادامه داد: به عبارت دیگر میزان نفت کوره در فاز یک در ازای ۱۰۰ واحد نفت خام ۲۶ درصد است که این میزان در فاز دو به زیر ۱۰ درصد رسیده است. بنابراین بیش از ۹۰ درصد فرآورده‌های تولید شده در فاز دوم پالایشگاه اراک کیفیت بهتری دارند.

خسروانی با تاکید بر این ‌که  افزایش ضریب پیچیدگی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، بهترین پالایشگاه کشور است و ضریب پیچیدگی بالایی دارد و به همین دلیل سودآورترین پالایشگاه کشور به شمار می آید، این در حالی است که ضریب پیچیدگی پالایشگاه آبادان پایین است و هزینه تولید همه محصولات این پالایشگاه، از جمله بنزین افزون است.

وی در باره هزینه تمام شده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: میزان تولید بنزین در این پالایشگاه هنوز حسابداری مالی نشده است.

این مقام مسئول وی با بیان این که تفاوت هزینه تولید بنزین در کشور یا واردات بنزین به کشور و قیمتی که بنزین به مردم عرضه می‌شود به صورت یارانه به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌شود، ادامه داد: قیمت هر لیتر بنزین وارداتی ۱۷۰۰ تومان است و از سوی دیگر قیمت تمام شده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه های داخلی بیشتر از قیمتی است که به مردم عرضه می شود و این اختلاف  به صورت یارانه به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

 

 

 

کلیدواژه

بنزین داخلی

هزینه تمام شده

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار