نفت / شناسه خبر: 33452 / تاریخ انتشار : 1396/7/15 10:38
|
سیاست‎های اقتصاد مقاومتی در نفت دنبال می‎شود

برنامه‎ریزی نفت و گاز شرق برای استفاده حداکثری از توان سازندگان خراسانی

شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز، درصدد استفاده حداکثری از توان سازندگان خراسانی است و به این منظور نسبت به شناسایی ظرفیت‎های موجود در این زمینه اقدام کرده است.

نفت امروز /شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز، درصدد استفاده حداکثری از توان سازندگان خراسانی است و به این منظور نسبت به شناسایی ظرفیتهای موجود در این زمینه اقدام کرده است.

به گزارش نفت امروز، از اواخر تیرماه امسال و به همت شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق و با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در این استان دایر شده؛ نمایشگاهی که هدف اصلی از برگزاری آن، شناسایی ظرفیتهای استانی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت به منظور توانمندسازی صنعتگران داخلی عنوان شده است.

سیدعلی مصطفوی، رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق در توضیح اهداف و دستاوردهای این نمایشگاه، ابتدا به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در این شرکت در سال گذشته اشاره میکند و میگوید: این کارگروه پارسال با هدف هدایت و سازماندهی فعالیتهای شرکت همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و از همان زمان، فکر حمایت از توانمندیهای سازندگان داخلی به ویژه شرکتهای فعال در استان خراسان رضوی مطرح و بررسی شد.

وی به توانمندیشرکت‏‏های سازنده قطعات و تجهیزات در حوزههای مختلف در این استان هم اشارهای دارد و میافزاید: در ادامه این مسیر، یعنی بهرهمندی از توان سازندگان استان، تفاهم‌نامهای با شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی امضا کردیم که برگزاری نمایشگاه در یکی از بندهای این تفاهمنامه لحاظ شده بود.

به گفته مصطفوی، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی از 24 تیرماه امسال آغاز به کار کرد و در آن، 350 قطعه پرمصرف صنعت نفت در حوزههای مختلف نظیر مکانیکال، برق و ابزار دقیق، IT و ... برای معرفی به سازندگان داخلی در معرض دید قرار داده شد؛ قطعاتی که برخی هماکنون در کشور ساخته میشود و ترجیح نفت و گاز شرق بر این است که از ظرفیتهای سازندگان استانی هم در ساخت آنها بهرهگیرد؛ و یا تجهیزاتی که در داخل کشور ساخته نمیشود که باز هم سازندگان استان میتوانند با بررسی مشخصات محصول و امکان‌سنجی ظرفیتهای خود، برای ساخت این قطعات برنامهریزی کنند.

وی با اشاره به استقبال خوب از این نمایشگاه و بازدید نمایندگان حدود 60 شرکت سازنده از آن، عنوان میکند: تیمهای ارزیابی شرکت نفت و گاز شرق از هفته آینده، کار ارزیابی توان شرکتهایی را که برای همکاری با ما در زمینه ساخت قطعات اعلام آمادگی کردهاند، آغاز میکنند.

به گفته رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق، این شرکتها لزوما در حوزه ساخت تجهیزات نفتی فعالیت نمیکنند، اما بعضا برای کار در این حوزه از توانایی های خوبی برخوردارند و میتوان با تکیه به این ظرفیت‌ها، در عین حال که نیازهای صنعت نفت برطرف میشود، بازار کاری برای شرکتهای سازنده نیز پدید آورد و به فرایند تولید داخل و اشتغال کمک کرد.

مصطفوی با بیان اینکه برنامهریزی کردهایم تا این نمایشگاه بتواند به عنوان یک مرکز مشاوره برای سازندگان داخلی، به طور مستمر به فعالیت خود ادامه دهد و در صورت امکان، سه روز در هفته پذیرای نمایندگان شرکتهای سازنده باشد، خاطرنشان میکند: تجمیع نیازهای شرکتهای تابعه صنعت نفت به تجهیزات و قطعات نفتی در سطح استان، میتواند حرکت در مسیر استفاده بیشتر از تجهیزات سازندگان خراسانی را بهبود بخشد و انگیزه آنان را برای ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت افزایش دهد.

تاکید شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق بر استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی در حالی است که این شرکت، خود نیز در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نفتی ید طولایی دارد و  افزون بر ساخت رشتههای تکمیلی و تجهیزات سرچاهی، بسیاری از قطعات مورد نیاز در کارگاه مرکزی این شرکت ساخته میشود.

محمد مامبیگی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق در این باره میگوید: با تلاش مدیریتهای قبلی این مجموعه و حمایتهای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به جایی رسیدهایم که غالب کالاهای مورد نیاز خود را از محل تولیدات داخلی مرتفع میکنیم و به ندرت سفارش خارجی داریم.

پیش از این، محمدحسین محجوبی، رئیس کارگاه مرکزی شرکت نفت و گاز شرق هم از وجود توان ساخت ۸۰ درصد از قطعات مکانیکال شرکت در این کارگاه خبر داده و گفته بود: به دلیل خورندگی گاز منطقه خانگیران، بسیاری از قطعات به طور مستمر نیاز به تعمیر دارند و این تعمیرات در کارگاه مرکزی شرکت انجام میشود.


 

کلیدواژه

اقتصاد مقاومتی

برنامه‎ریزی نفت و گاز شرق

توان سازندگان خراسانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها