پتروشیمی / شناسه خبر: 23433 / تاریخ انتشار : 1396/6/28 12:17
|
اقتصادگردانی با صنعت پلاستیک

ایران‌پلاست، نمایشگاهی برای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی

یازدهمین دوره نمایشگاه ایران‌پلاست از یک‌شنبه هفته آینده (۲ مهر) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار می‌کند.

نفت امروز /یازدهمین دوره نمایشگاه ایران‌پلاست از یک‌شنبه هفته آینده (۲ مهر) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار می‌کند. ایران‌پلاست از بدو آغاز به کارش در سال ۱۳۸۱ قرار بوده که نماینده صنایع پایین‌دستی پتروشیمی باشد، توانمندی‌های این صنایع را به نمایش گذاشته و شرایط توسعه بیشتر آن‌ها را فراهم سازد

به گزارش نفت امروز، امسال یازدهمین دوره نمایشگاه ایران‌پلاست با مشارکت بیش از ۱۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار می‌شود. شرکت‌هایی از ۲۴ کشور دنیا، در این دوره از نمایشگاه ایران‌پلاست حاضر خواهند بود.
آلمان با ۶۵ شرکت، ایتالیا با ۴۹ شرکت، اتریش با ۱۹ شرکت و فرانسه با ۱۵ شرکت بالاترین مشارکت را در بین کشورهای اروپایی در این نمایشگاه خواهند داشت. در مجموع در یازدهمین دوره نمایشگاه ایران‌پلاست، ۵۲۴ شرکت خارجی از نقاط مختلف دنیا شرکت خواهند کرد.
اهمیت صنایع پلیمر و پلاستیک در سال‌های اخیر که قیمت نفت کاهش یافته بیشتر نیز شده و این امر به نوبه خود باعث می‌شود تا نمایشگاه ایران‌پلاست اهمیت بیشتری نیز پیدا کند. در حالی که قیمت نفت این سال‌ها پایین است و با رونق گرفتن تولید خودروهای برقی و چشم‌انداز مبهم مصرف سوخت‌های فسیلی، ممکن است تا مدت‌ها پایین باقی بماند، صنعت پلاستیک چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای دارد و برخی از کشورها هم‌اکنون این صنعت را به موتور محرک رشد اقتصادی خود تبدیل کرده‌اند.
بنا به نظر تحلیل‌گران، تقاضا برای پلاستیک در سال‌های آتی حداقل ۱.۵ تا ۲ برابر رشد اقتصاد جهان، رشد خواهد داشت. خودروهای برقی که پیش‌بینی می‌شود به سرعت مصرف گازوئیل و بنزین را کاهش دهند، مصرف محصولات تولیدی در صنعت پتروشیمی را افزایش خواهند داد و این امر صنعت پلاستیک را به یکی از کانون‌های رشد اقتصاد جهان تبدیل کرده است. حتی شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر شل، اکسون موبیل و آرامکوی عربستان سعودی که به لحاظ سنتی شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت بوده‌اند نیز در سالیان گذشته سرمایه‌گذاری‌های خود در صنعت پتروشیمی و تولید محصولات پتروشیمی را افزایش داده‌اند.
صنعت پلاستیک در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات نوین و پیشرفته را می‌سازد. این صنعت در کشور ما می‌تواند، زنجیره ارزش تولید محصولات پتروشیمی را تکمیل کرده و سهمی اساسی در جلوگیری از خام‌فروشی داشته باشد.
میزان تولید پلیمر در حال حاضر در جهان ۳۰۴ میلیون تن در سال است که سهم پلی اتیلن‌ها ۱۰۷ میلیون تن و سهم پلی پروپیلن‌ها ۷۵ میلیون تن اعلام شده است. در حال حاضر ۱۰ درصد از ۳۰۴ میلیون تن محصولات پلیمری مربوط به خاورمیانه و دو درصد از این سهم، مربوط به ایران است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایران در سال گذشته ۶,۱ میلیون تن پلیمر تولید کرده است.
در نخستین دوره نمایشگاه ایران پلاست در سال ۱۳۸۱، تنها ۲۹۴ شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند. اما امسال ۶۰۰ شرکت داخلی و ۵۲۴ شرکت خارجی در این نمایشگاه حاضر خواهند بود. این اعداد به خوبی نشان‌دهنده بزرگ‌تر شدن صنعت پلاستیک کشور هستند؛ اما با این حال، ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز دنیا، دارای بالقوه‌گی‌های زیادی در بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی است و هنوز صنایع پلیمر تا توسعه تام و تمام، راه زیادی در پیش دارند.

 

کلیدواژه

اقتصادگردانی

صنعت پلاستیک

صنایع پایین‌دستی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها